NITRA – Žiaci deviatych ročníkov základných škôl (ZŠ) sa dnes podrobili certifikovanému testovaniu, v minulosti známemu pod názvom Monitor. Podľa predbežných informácií prebehlo testovanie na všetkých 14 ZŠ v Nitre bez problémov. Aj tento rok však vyvolalo rozporuplné reakcie. Niektorí oslovení rodičia ho pokladajú za neférové a nespravodlivé. Nepáčia sa im chýbajúce učebnice a z toho vyplývajúca sťažená domáca príprava žiakov. Z radov učiteľov nitrianskych ZŠ sa ozývajú hlasy, ktoré testovanie vnímajú pozitívne, no mnohí hovoria aj o mimoriadne náročnej príprave žiakov, či o zbytočnom stresovaní deviatakov.
„Nie je fér, že tento reformný ročník nemá dobré podmienky na prípravu, pretože nemajú učebnice, z ktorých by sa mohli normálne pripravovať. Nie je to spravodlivé ani voči deťom, ani voči učiteľom, ani voči rodičom. Dnes je veľmi ťažké pripraviť dieťa na testovanie. Nemáme sa z čoho učiť a nemáme vôbec predstavu o testoch. Náročnosť celého vyučovania sa mi nezdá byť adekvátna tomu, aké sú tie testy dôležité na ďalší vstup detí do života. Takže mám silný pocit, že naše deti sú vlastne znevýhodňované celým školským systémom,“ hovorí matka deviataka Martina Bóriková.
O chýbajúcich učebniciach hovoria aj učitelia a riaditelia nitrianskych ZŠ. Príprava deviatakov na testovanie je preto úlohou pre tých najskúsenejších učiteľov. Potvrdila to aj riaditeľka ZŠ Nábrežie mládež v Nitre Katarína Vargová. „Šťastím na našej škole je to, že máme stabilný pedagogický zbor. A čo sa týka slovenčiny a matematiky, učia ich učiteľky, ktoré sú naše dlhoročné pracovníčky. Príprava žiakov je náročná, pretože musia pripraviť ten učebný materiál tak, aby obsahoval všetko to, čo má deviatak v štandardoch vedieť. Takže na prípravu je to náročnejšie,“ hovorí Vargová.
Testovanie deviatakov nahrádzalo v minulosti aj prijímacie pohovory na stredné školy. Tie sú dnes povinné. Viacerí oslovení pedagógovia preto pokladajú súčasné testovanie za zbytočne zaťažujúce. „Ja si myslím, že by to stačilo teraz aj zjednodušiť. Ak by chcelo ministerstvo školstva vedieť, aká je vedomostná úroveň žiakov, tak stačí jednoduchý test. Teraz, keď budú pohovory, je to také zdvojené. Je to dvojitá záťaž pre tých deviatakov a nevidíme ten cieľ. Keď nahrádzal Monitor prijímacie pohovory, chápali sme jeho dôležitosť, ale teraz to stráca motiváciu aj pre deti. Keď má ísť dieťa na prijímacie pohovory, tak si povie, že monitor pre neho nie je dôležitý,“ hovorí riaditeľka ZŠ Topoľová Helena Babušíková.
Polemiku vyvoláva aj hodnotenie vedomostí deviatakov. Testy vyhodnocuje počítač, ktorý zohľadňuje aj v matematike iba výsledky a nie postupy. „Veľmi sa mi nepáči, že testy vyhodnocuje stroj a nie človek. Ten výsledok môže byť veľmi nespravodlivý. Pretože žiak môže 90 percent učiva vedieť, ale stroj neprečíta, čo všetko vie. Takže napokon slabší žiaci, ktorí si výsledky iba tipnú môžu dopadnúť lepšie ako deti, ktoré naozaj učivo vedia,“ hovorí Bóriková. Podľa Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania však ide o štandard, ktorý uplatňujú aj európske národné testovania. Oslovení učitelia pripomínajú, že aj test je jedným zo spôsobov zisťovania vedomostí žiakov. „Áno stane sa, že aj dobrí žiaci urobia nejakú drobnú chybu a potom ich to znevýhodní voči tým, čo si správny výsledok tipnú. Ale štatisticky sa to inak nedá. Test je test a ten musí mať svoje kritériá,“ hovorí Vargová.