BRATISLAVA - "Buď sa necháte vyšetriť u mňa za 50 eur, alebo vám nevypíšem ani žiadanku o vyšetrenie v inej nemocnici, kde by vás vyšetrili bezplatne." S takouto reakciou sa od lekára v piatom bratislavskom obvode stretol náš čitateľ Martin. Podľa expertov lekár porušil prinajmenšom etický kódex, možno aj zákon. Pacient by sa mal obrátiť v prvom rade na poisťovňu.
Pacient potreboval dopplerovské vyšetrenie žíl a sám si našiel súkromnú ambulanciu, kde by mu toto vyšetrenie preplatila jeho poisťovňa. Problém bol, že na vyšetrenie potreboval žiadanku od lekára, aby poisťovňa uznala vyšetrenie za opodstatnené. Tu vstúpil do hry ošetrujúci lekár Pavol, geriater a internista z bratislavského piateho obvodu. Najprv sa ponúkol, že vyšetrenie urobí sám za 50 eur. Neskôr zdvihol cenu na 60. Po upozornení, že deň predtým pýtal 50, zase zľavil. Pacient vyšetrenie odmietol, kedže v inej ambulancií by mu ho preplatila poisťovňa. Svojho ošetrujúceho lekára požiadal iba o žiadanku. Tú však lekár odmietol vydať, ak sa vyšetrenie nebude konať u neho.
Lekár nebol v práve
Podľa viacerých expertov lekár porušil prinajmenšom etický kódex, možno aj zákon. "Každý má právo na slobodný výber poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Zdravotnícki pracovníci sú povinní pomáhať pacientom uplatňovať právo slobodného výberu zdravotníckeho pracovníka," reagovala pre Topky Júlia Achbergerová zo Slovenskej lekárskej komory. Podľa nej spomenutý lekár na takéto konanie nemal právo. Proti takémuto postupu sa postavil aj Bratislavský samosprávny kraj, ktorý udeľuje povolenia na prevádzku ambulancií. "Vami popisovaný príklad je v rozpore s právom pacienta na slobodnú voľbu lekára – čo je teda porušením právnych predpisov," tvrdí hovorkyňa bratislavskej župy Miroslava Rácová. Riešiť takýto postup lekára cez komoru, alebo župu je však pre pacienta na dlhé lakte.
Riešenie by mala mať poisťovňa
Tomáš Szalay zo Stredoeurópsku inštitútu pre zdravotnú politiku radí obrátiť sa na poisťovňu. "Priamo u lekára to nemá zmysel siliť. Pacient by mal zavolať na zákaznícky servis poisťovne a pýtať sa na riešenie. Očakával by som, že poisťovňa, ktorá celý špás platí, by mu mala ponúknuť lekára, ktorý vyšetrenie bez problémov urobí," tvrdí Szalay. Podľa neho je dôležité, aby pacienti poskytovali informácie o lekároch poisťovniam. Tie sa tak môžu lepšie zorientovať a v najhoršom prípade lekárovi vypovedať zmluvu. Podľa hovorkyne Všeobecnej zdravotnej poisťovne Dany Gašparíkovej lekár musí vystaviť žiadanku pre odborného lekára, ak je vyšetrenie potrebné.
Lekárov môžu hodnotiť a komentovať pacienti aj priamo na internete. Dobrou databázou lekárov i s komentármi je napríklad webstránka www.vysetrenie.sk
Szalay dodáva, že dôležitou inštanciou je aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý posudzuje zákonnosť konania lekárov. Je preto zaujímavé, že keď sme sa s čitateľovým problémom obrátili na úrad pre dohľad, poslali nám ako reakciu zoznam vecí, ktoré nemajú v kompetencií. Problém podľa úradu nepatrí do ich gescie.
O reakciu sme žiadali aj internistu Pavla z bratislavskej Petržalky. Ten nás však opakovane odmietol s tým, že je zaneprázdnený a zložil telefón.
Máte podobné skúsenosti? Pýtal od vás lekár úplatok, alebo peniaze za niečo na čo nemal právo? Napíšte nám! Kto, koľko a za čo od vás pýtal? Píšte na: tipy@topky.sk