BRATISLAVA - Od marca budúceho roku chcú v Bratislavskom kraji spustiť prvú etapu Integrovaného dopravného systému. Cestujúci z hlavného mesta a Záhoria by tak mohli na jeden predplatený lístok využiť autobus, vlak, trolejbus aj električku a vo vybraných lokalitách cestovať neobmedzene.
Na svojich decembrových zastupiteľstvách zavedenie prvej etapy schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) aj hlavného mesta.
"Už dlhých 12 rokov sa bavíme o integrovanej doprave a doteraz sa nám nepodarilo dospieť aspoň do prvej etapy. Teraz je nádej, že prvá etapa by mohla začať fungovať," uviedla na rokovaní mestského zastupiteľstva 1. námestníčka primátora Viera Kimerlingová (KDH). "Je to prvý reálny krok v rámci integrovanej dopravy," doplnil ju primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).
Predplatený cestovný lístok bude platiť pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko, spoločnosti Slovak Lines a zrejme aj RegioJet. Územie kraja rozčlenia na vyše 20 zón, dve z nich budú mestské, zvyšné regionálne. Pri kúpe lístka si zákazník zvolí, cez aké zóny bude cestovať a podľa toho za lístok zaplatí, bez ohľadu na to, či v zóne zastávka je alebo nie. Výška cestovného sa teda bude odvíjať od počtu zvolených zón a dĺžky platnosti lístka.
Podľa schválenej koncepcie si môže cestujúci vybrať jednu až desať zón či celosieťový lístok na celé územie kraja. Ak napríklad Malačan dochádza do Bratislavy, po zavedení integrovaného dopravného systému zaplatí za predplatený cestovný lístok 76,90 eura mesačne. Cestovať s ním môže bez ďalších poplatkov neobmedzene po Bratislave a v piatich regionálnych zónach, ktoré zahŕňajú Stupavu, Lozorno, Plavecký Štvrtok, Zohor, Jakubov či Malacky. Pre cestujúceho by mal systém znamenať v konečnom dôsledku nižšiu cenu, podotkol Ftáčnik. Súčasné kupóny Bratislavskej integrovanej dopravy predávať prestanú, cestujúci ich však budú môcť používať, kým neuplynie ich platnosť.
Zjednotenie cestovných lístkov, prechod z plávajúcej na fixnú tarifu, či spoločné sociálne zľavy budú však mať na začiatku na objednávateľov dopravných výkonov dosah. "V prvom roku sa predpokladá strata, ktorú vyrobíme mestskej hromadnej doprave, prímestskej autobusovej doprave aj železničnej. Mali sme diskusiu na BSK o tom, akým spôsobom si ju budeme deliť," poznamenal primátor. Predpokladaná strata by mala byť v roku 2013 vyše 630.000 eur, uviedol na decembrovom rokovaní BSK. Podľa Ftáčnika by však postupný nárast cestujúcich mal stratu prekryť a neskôr produkovať prínosy. Také sú vraj skúsenosti z Juhomoravského kraja, kde tiež zavádzali takýto integrovaný systém.
Finančné dosahy by sa mali zapracovať do rozpočtu mesta na ďalšie roky, v tom budúcoročnom však so zavedením prvej etapy nepočítalo. "Pôvodná dohoda s BSK bola, že to spustíme k 9. decembru," vysvetlil Ftáčnik. Chce však hľadať v rozpočte na integrovanú dopravu priestor a riešenie na rok 2013 by mal predložiť poslancom.
Náklady, resp. zisky by si mali mesto a BSK deliť podľa tzv. miestokilometrov. Primátor Ftáčnik to chce zmeniť a počítať cestujúcich. "Podáš výkon, máš peniaze. Nejde o to, či sa jazdí, ale či ponuku niekto potrebuje, či sa nevozí vzduch," vysvetlil s tým, že integrovaný systém by mal teda taktiež zefektívniť dopravu. Koncepcia napríklad stanovuje, že jednotlivé spoje by mali byť nasadzované časovo rovnomernejšie a mierne by sa mala zlepšiť dopravná obsluha aj nadväznosť prímestskej autobusovej a regionálnej železničnej dopravy v prestupných bodoch pri železničných staniciach. Aby sa zlepšila nadväznosť medzi mestskou a prímestskou dopravou, treba tiež v Bratislave zjednotiť názvy aj polohu zastávok.
Druhú etapu plánujú zaviesť k 8. decembru 2013 a mala by zahŕňať zvyšné územie Bratislavského kraja, regióny Pezinok, Senec a Dunajskú Lužnú. Systém sa potom dotkne aj ľudí, ktorí cestujú nepravidelne. K dispozícii budú totiž aj jednorazové cestovné lístky, ktorých výška sa bude odvíjať od počtu precestovaných zón. Koľko presne cestujúci zaplatia, plánujú vypracovať v priebehu ďalšieho roka. Neskôr chcú do integrovanej dopravy zapojiť aj Trnavský kraj, Rakúsko či Maďarsko.