BRATISLAVA - Väčšina ľudí by mala veľký problém nájsť peniaze na mimoriadne výdaje bez toho, aby si požičala (87 %), rovnako ako nasporiť na väčší nákup (88 %). Najlepšie finančne zvládajú neočakávané udalosti práve Slováci. Vyplýva to z výsledkov prieskumu medzi zákazníkmi skupiny International Personal Finance (IPF), materskej spoločnosti Provident Financial v Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Mexiku.
Do prieskumu, ktorý pre Provident realizovala medzinárodná agentúra pre výskum trhu YouGov, sa zapojilo takmer 11.000 zákazníkov IPF v uvedených krajinách.
Financovať neočakávané udalosti bez pôžičky by najlepšie zvládli respondenti na Slovensku (22 %) a v Mexiku (20 %), no v oboch krajinách je to stále menšina, pričom väčšina ľudí na všetkých trhoch, kde IPF pôsobí, je bez zabezpečenia, ktoré by v núdzových časoch uvítali. Napríklad v Maďarsku by bez toho, aby si požičali bez problémov, našli peniaze na mimoriadne výdaje len štyri percentá.
Nespokojnosť so životnou úrovňou ide ruka v ruke s míňaním peňazí. Väčšina (79 %) opýtaných za posledný rok míňala opatrnejšie a podobný podiel (76 %) ľudí odložilo väčšie nákupy.
Prieskum ukázal, že dve tretiny (63 %) zákazníkov IPF si myslia, že v posledných dvoch až troch rokoch bolo získať úver ťažšie. Presvedčené sú o tom viac ženy (65 %) ako muži (61 %). V rámci trhov, kde IPF v Európe pôsobí, toto tvrdili najčastejšie respondenti v Maďarsku, pričom takmer tri štvrtiny (72 %) uviedli, že dostať úver bolo ťažšie, oproti iba jednej tretine ľudí na Slovensku (35 %). Len malá časť (7 %) z opýtaných si myslí, že získať úver bolo ľahšie, jeden z piatich (20 %) si myslí, že je to stále rovnaké.
Na otázku ohľadom schopnosti úvery splácať, o niečo viac ako polovica respondentov (53 %) odpovedala, že úver môže splácať pohodlne. Tento podiel je najvyšší v Mexiku (79 %), Českej republike (70 %), Poľsku (70 %) a Rumunsku (63 %). Čo je potešiteľné - väčšina opýtaných (93 %) uviedla, že pôžičku dôkladne zvážila. Toto číslo bolo konzistentne vysoké na všetkých trhoch, kde IPF pôsobí.
Prieskum tiež ukázal, že nechať si poradiť od zástupcu poskytovateľa pôžičky bol najdôležitejší jednotlivý faktor pri braní si pôžičky. To sa považovalo za dôležitejšie ako informácie o produkte, internet, odporúčanie od priateľov a rodiny alebo reklama spoločností.