BRATISLAVA – Od polnoci 9. decembra začne na železniciach platiť nový cestovný poriadok 2012/2013. Povedal to dnes na tlačovej konferencii v Bratislave generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy Jiří Kubáček. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na základe požiadavky rezortu dopravy po prvý krát novým spôsobom stanovila režim dopravnej obsluhy.
„Ten definuje rozloženie vlakov a základný koncept dopravnej obsluhy medzi jednotlivými železničnými stanicami,“ doplnil. Tento systém priniesol podľa jeho slov v štátoch Európske únie, kde je zavedený, pozitívne zmeny a nárasty počtu cestujúcich. „Odstráni sa ním tiež problém, že vlaky často na seba nenadväzovali,“ doplnil Kubáček.
Na väčšine traťových úsekov sa zavádza taktová dopravná obsluha v diaľkovej, prímestskej aj v regionálnej doprave. Režim taktovej dopravy vychádza z nutnosti, aby nadväzovali na seba jednotlivé vlaky vo všetkých uzlových a odbočných železničných staniciach s tým, že cieľom je rovnomerná železničná dopravná obsluha počas celého dňa. „Treba vybudovať novú koncepciu, aby si cestujúci zapamätal, ako mu budú vlaky jazdiť,“ doplnil riaditeľ Úseku obchodu ŽSSK Jozef Schmidt.
Novinkou bude pásmová dopravná obsluha na traťovom úseku Bratislava – Kúty. „ZSSK týmto reaguje na potreby cestujúcich,“ poznamenal Schmidt. Princíp pásovej obsluhy spočíva v zabezpečení kvalitnej dopravnej obsluhy v okolí významnej mestskej aglomerácie tak, aby bol zabezpečený rýchly zvoz cestujúcich z blízkych aj vzdialených miest a obcí na danej trati.
Doprava bude zabezpečovaná dvoma kategóriami vlakov. Budú to osobné vlaky, ktoré zastavujú vo všetkých staniciach a zastávkach a tvoria prípoje k rýchlym vlakom REX. Tiež to budú vlaky kategórie REX, ktoré zabezpečujú rýchlu prepravu zo vzdialených obcí bez zastavenia v okolí mestskej aglomerácie.
Nový cestovný poriadok prináša obmedzenia v osobnej železničnej dopravy. Doprava bude zastavená na úsekoch Turňa nad Bodvou – Plešivec – Jesenské, Prievidza – Nitrianske Pravno, Stará Ľubovňa – Plaveč, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. Výrazné zníženie počtu prímestských vlakov bude na úsekoch Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom, Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, Liptovský Hrádok – Poprad Tatry, Kežmarok – Stará Ľubovňa, Turňa nad Bodvou – Košice a Lipany – Plaveč.
Na tvorbu cestovného poriadku pre rok 2012/2013 mala výrazný vplyv aj pretrvávajúca výluková činnosť, ktorá súvisí s modernizáciou železničného koridoru Bratislava – (Trenčín – Žilina) – Košice. „Práve preto budú aj v budúcom roku viaceré medzistaničné úseky dlhodobo jednokoľajné,“ dodal riaditeľ Úseku obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko Jozef Schmidt.