LEVOČA – Obrovská tragédia pri Kurimanoch, kde sa v piatok zrútil betónový most s robotníkmi, pripravila štyri rodiny o otcov a synov. Ivan Puškáš (†29), Martin Pažin (†31), Ján Chovan (†47) a Jaroslav Heldák (†56) zahynuli pod troskami stavby, ktorej podľa všetkého zlyhala podporná konštrukcia. Pozostalí tak na Dušičky zapálili o jednu sviečku viac milovaným blízkym, ktorí sa už nikdy nevrátia z práce domov.
Prvou obeťou zrúteného mosta je Martin Pažin (†31) z Trnkova pri Prešove, o život prišiel presne v deň svojich 31. narodenín. Rodina ho doma vrúcne očakávala a chystala oslavu, mladý otec sa už však domov nevrátil. Smúti za ním nielen manželka, ale aj dve dcérky Alexandra (9) a Viktória (8).
Najmladšou obeťou hrozného nešťastia je pracovitý Ivan Puškáš (†29), ktorý zahynul pri prevoze v helikoptére. Na stavbe pracoval len krátko, v osudný deň mal ísť s rodinou na cintorín páliť sviečky príbuzným. Namiesto toho Ivanovi teraz chystajú pohreb. Celý život mal pred sebou, zahynul slobodný a bezdetný.
Ešte živého spod trosiek vytiahli aj Jaroslava Heldáka (†56), takisto ako Ivan, podľahol ťažkým zraneniam pri prevoze vrtuľníkom. Spolu s rodinkou býval v rozostavanom rodinnom dome v popradskej mestskej časti Veľká. Manželka a dve dcéry (20, 22) teraz prežívajú obrovský žiaľ a o nešťastí nedokážu rozprávať.
Ján Chovan (†46) z Hranovice (okres Poprad) 20-metrový pád z mosta prežil, s ťažkými zraneniami ho v piatok previezli do košickej nemocnice, kde ho udržiavali pri živote v kritickom stave. Po dvoch vážnych operáciách však Ján nakoniec svoj boj o život prehral. Stal sa tak štvrtou obeťou najväčšej tragédie pri výstavbe D1. Za Popradčanom smúti manželka Mária a dvaja synovia.
Most na úseku rozostavanej D1 pri Levoči sa zrútil v piatok krátko po 14-tej. V čase nešťastia na ňom pracovalo asi 20 robotníkov, z ktorých niektorí sa na poslednú chvíľu zachránili. Štyroch mužov však trosky pochovali, ďalší 12 sú hospitalizovaní v rámci východoslovenských nemocníc. Príčiny pádu betónového mosta teraz zisťuje polícia, ktorá zriadila špeciálny vyšetrovací tím.
Experti na stavbu mostov sa však už vyjadrili, že s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o zlyhanie podpornej konštrukcie, ktorá bola nevhodná a príliš štíhla. Mala udržať až 270 ton betónu, paradoxne sa zrútila už v momente, keď ho ešte len začali nalievať.
K nešťastiu došlo počas betonáže mosta, ktorú mala na starosti česká firma BÖGL a KRÝSL, k.s. Objavili sa preto špekulácie, že za tragédiou by mohla stáť práve ona. K príčinám sa však vyjadriť nechce. „Vzhľadom na to, že spoločnosť BÖGL a KRÝSL, k.s. nebola priamym zhotoviteľom zrútenej stavby a jej pracovníci sa na jej priebehu nepodieľali, nie sú jej známe príčiny pádu mosta ani miera účasti konkrétnych osôb,“ píšu na webovej stránke firmy.