BRATISLAVA - Diaľnica medzi západnou a východnou hranicou Slovenska pravdepodobne nebude hotová skôr ako v roku 2022. Na konferencii Doprava a logistika v strednej a východnej Európe to dnes v Bratislave povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Andrej Holák.
"Stav prípravy a stav verejných financií je taký, že možno nám to bude trvať ešte 10 rokov, kým vybudujeme plnohodnotné spojenie na ukrajinskú hranicu," skonštatoval Holák. Podľa neho je diaľničná sieť na Slovensku doposiaľ nedostatočne vyvinutá, čo spôsobuje zahustenie dopravy a viaceré problémy týkajúce sa bezpečnosti.
Okrem hlavného diaľničného spojenia, ktorým je diaľnica D1 do Košíc, vníma ministerstvo dopravy ako prioritu aj rozvoj južného spojenia R2 od Zvolena po Košice a severnú diaľnicu D3, ktorá má spojiť Slovensko s Poľskom. Ako Holák ďalej povedal, za posledných 20 rokov zažila na Slovensku masívny rozmach najmä nákladná doprava, pričom cestná sieť tento rozmach nezvláda. "Nedokážeme dostatočne rýchlo budovať infraštruktúru a prispôsobovať ju narastajúcim požiadavkám dopravcov," zdôraznil štátny tajomník.
Rezort dopravy na narastajúce požiadavky nákladných prepravcov reagoval najmä snahou presunúť čo najviac nákladnej dopravy na železničnú dopravu. Tú chce ministerstvo preferovať pred nákladnou cestnou dopravou, pričom podporiť chce aj kombinovanú dopravu. Podľa Holáka je totiž Slovensko aj v tomto smere pozadu oproti zvyšku Európskej únie (EÚ), pričom len 4 % nákladov sú v SR prepravované prostredníctvom kombinovanej dopravy. Jej rozvoju chce ministerstvo pomôcť vybudovaním terminálov intermodálnej dopravy v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove.
V rámci leteckej dopravy chce rezort rozvíjať najmä letisko v hlavnom meste. Okrem pomerne veľkého košického letiska sú totiž ostatné slovenské letiská pomerne malé.