BRATISLAVA - Podpredsedníčka NR SR Renáta Zmajkovičová (Smer-SD) chce proti bilbordom pri cestách bojovať aj pokutami. Dnes do NR SR predložila novelu zákona o pozemných komunikáciách.
Tá napríklad zavádza pokutu do výšky 10 000 eur pre tie právnické a fyzické osoby, ktoré nezakryjú v lehote určenej cestným správnym orgánom reklamné, informačné a propagačné zariadenie. Podpredsedníčka parlamentu chce dosiahnuť, aby bilbordy mimo miest a obcí boli vzdialené od ciest najmenej 250 metrov a v mestách a obciach minimálne 80 metrov. Ako povedala dnes Zmajkovičová, reklamné, propagačné a informačné zariadenia sprostredkúvajú ponuku najmä tovaru a služieb s cieľom získania zákazníkov, pričom ponuky priamo nesúvisia s komfortom, ktorý občan môže bezprostredne využívať ako účastník dopravy na pozemnej komunikácii, alebo nesúvisia so zvyšovaním bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. "Súčasná legislatíva neumožňuje cestným správnym orgánom a správcom ciest efektívne postupovať pri riešení jednotlivých prípadov odstraňovania rozporných reklamných zariadení, resp. pri ukladaní povinností ich vlastníkom a pri vlastnom vymáhaní plnenia povinností v súvislosti s odstraňovaním zariadení," povedala.
Hlavným cieľom návrhu zákona je podľa Zmajkovičovej obmedziť umiestňovanie reklamných a propagačných zariadení. Novela zákona presne vymedzuje, kde nie je možné umiestňovať tieto zariadenia, t. j. kde to zákon výslovne zakazuje. "V minulosti napriek vyslovenému zákazu boli umiestňované reklamné zariadenia aj v ochranných pásmach. Zákon neuvádzal ako má postupovať cestný správny orgán v prípade zastavaných území miest, čo nakoniec viedlo k nekontrolovateľnému umiestňovaniu zariadení hlavne v intravilánoch miest. Zodpovedné úrady nemajú možnosť podľa platnej úpravy žiadostiam na nové reklamné plochy nevyhovieť. Voľnosť platnej právnej úpravy vedie k bezhlavému umiestňovaniu informačných, reklamných a propagačných zariadení bez ohľadu na charakteristiku a vizuálnu stránku zasiahnutého územia," zdôraznila Zmajkovičová. Výnimkou podľa nej nie je ani množstvo načierno postavených reklamných a propagačných zariadení, či už v mestách a obciach, alebo pri cestách.