BRATISLAVA – Obávaným sedadlom smrti sa donedávna označovalo miesto hneď vedľa šoféra. Podľa štatistík ľudia na cestách umierajú predovšetkým kvôli tomu, že nie sú pripútaní. Najčastejšie na zadných sedadlách. Najhoršie je na tom miesto vpravo.
Policajné štatistiky hovoria o väčšej pravdepodobnosti, že pri zrážke zahynie skôr niekto iný z posádky než vodič. Najčastejšie sú to pasažieri na zadných sedadlách, ktorí sa neunúvajú pripútať sa. Zdá sa, že nervózni už nemusia byť tí čo sedia na prednom sedadle pripútaní a chránení vzduchovými vankúšmi. Naopak tí, čo si sadnú vzadu vpravo sú na tom štatisticky najhoršie. Treba brať ale do úvahy skreslenie štatistík, pretože zadné sedadlá nezvyknú byť vždy obsadené a čísla tak nie sú úplne porovnateľné.
Štatisticky ide na pravú zadnú časť vozidla najmenej nárazov, ale pri najťažších nehodách, ak sa auto prevráti na strechu, je práve táto strana zdeformovaná ako prvá. Rovnako aj v prípade ak auto vrazí do stromu, alebo zíde z vozovky.
Podľa expertov zadná časť vozidla nemá dostatočnú absorpciu deformačnej energie, keďže deformačné zóny majú autá najprepracovanejšie a najväčšie vpredu. To je aj dôvod prečo by sme sa v prípade nevyhnutného stretu so zverou nemali pokúšať strhnúť volant a uhnúť tak, aby sme narazili bokom. Nové crash testy amerického poisťovacieho inštitútu IIHS odhalili, že ani tie súčasné moderné a v bežných testoch aj bezpečné autá, si nedokážu poradiť s nárazmi, ktoré mieria na roh auta. Ide predovšetkým o čelné nárazy s malým prekrytím.
Na zadných sedadlách umierajú najčastejšie mladí. Tí sedia vzadu, keď sa presúvajú spolu s rodičmi, ale tiež zapĺňajú auto do posledného miesta keď idú spoločne za zábavou. I keď sú miesta na zadných sedadlách vybavené pásmi, často nad nimi ohŕňajú nosom. Čísla hovoria jednoznačne. Na zadných sedadlách pásy zvyšujú pravdepodobnosť prežitia desaťnásobne. Navyše pasažieri, ktorí jazdia bez zapnutých pásov neohrozujú len samých seba, ale aj zvyšok posádky. V prípade nehody začne ich telo "cestovať" po interiéri vozidla a mení sa na smrtiacu zbraň. Predstava, že sa v prípade nárazu zapriete nohami o časť interiéru je mylná.
Najbezpečnejšie miesto
Sedadlo vzadu uprostred, ktoré v mnohých autách ani nie je plnohodnotné sedenie, je najmenej obľúbené. Pri pohľade na vyvýšenú časť medzi dvoma anatomicky tvarovanými miestami po stranách sa ani niet čomu čudovať. To, že je tam miesto aj pre piateho člena posádky sa dá odhadnúť často len vďaka bezpečnostnému pásu a opierke hlavy. Výskumníci z univerzity v americkom Buffale tvrdia, že toto nepohodlné sedenie predsa má jednu podstatnú výhodu. Pred šiestimi rokmi vzali do rúk štatistiky a preskúmali vyše šesťdesiattisíc nehôd z rokov 2000 až 2003, v ktorých bolo auto plne obsadené.
Zistili, že sedenie vzadu uprostred je o 25 percent bezpečnejšie než tie susediace po stranách. V porovnaní so všetkými ostatnými miestami v aute je bezpečnejšie o 16 percent. Tím vedený lekárom Dietrichom Jehleom výsledky komentoval tak, že cestujúci na zadnom prostrednom sedadle majú väčšiu deformačnú zónu vôkol seba. Navyše pri nehodách, pri ktorých sa auto prevráti, pôsobia na ich telo menšie odstredivé sily. Tieto poznatky by mali zúročiť predovšetkým rodičia pri inštalovaní detskej autosedačky. Naťahovanie sa za dieťaťom do stredu auta nie je pohodlné, ale okrem toho, že je na najbezpečnejšom mieste, získa aj skvelý výhľad priamo pred seba.