BRATISLAVA – Ministerstvo vnútra po otázkach SME zrušilo súťaž na reklamné predmety. Podľa denníka rozdelili zákazku za 114-tisíc eur tak, aby nemuseli vypísať štandardný tender a na prijímanie ponúk dali len 48 hodín. Nákupom chceli zabezpečiť každoročné dni polície, po otázkach Sme výzvy na predloženie ponúk zmizli zo stránky ministerstva.
Ministerstvo na webovej stránke 15. augusta zverejnilo trinásť výziev na predloženie ponuky na nákup propagačných predmetov spolu za 114 500 eur. Hoci malo ísť o nákup predmetov na rovnakú akciu - dni polície v krajských mestách – zákazku podľa Sme účelovo rozdelilo. Každá z výziev bola v predpokladanej sume od 5 700 do 9 900 eur. Samostatne chceli napríklad nakupovať pánske, dámske či detské polokošele za 9 700, 9 100 a 9 200 eur.
Niektoré predmety boli vo výzve opísané tak detailne, že podľa Sme navodzujú dojem súťaže ušitej priamo na mieru niektorému dodávateľovi. Kupovať boli pripravení napríklad „súpravu dvanástich farbičiek so strúhadlom v kartónovej tube, ružovej a modrej farby s čiernym textom pomáhať a chrániť“ alebo „kľúčenky z PVC v podobe policajného auta s logom www.minv.sk“. Postup ministerstvo v stanovisku označilo ako „maximálne transparentný“, keďže výzvy zverejnilo na webe ministerstva, čím ho malo sprístupniť neobmedzenému počtu záujemcov.
Denník pripomína, že pri sume do desaťtisíc eur netreba robiť štandardný tender a výzvu netreba uverejniť vo Vestníku verejného obstarávania. Výzvy sa tak objavili len na webe ministerstva. Zverejnili ich tam v stredu 15. augusta a lehotu na zasielanie ponúk stanovili na 17. augusta, teda dnes o deviatej ráno. Ak by sa predmety objednávali štandardným verejným obstarávaním, podľa zákona by museli dať na predkladanie najmenej 36 dní. Reklamné predmety na policajný deň nakupuje komunikačný odbor kancelárie ministra vnútra. Pod výzvou je podpísaná jeho riaditeľka Ingrid Stanová. „Takéto rozdelenie zákazky je v rozpore so zákonom,“ povedala pre Sme odborníčka na verejné obstarávanie Helena Polónyi. Nákup sa nepozdáva ani Pavlovi Nechalovi z Transparency International Slovensko, podľa ktorého je tam viac prekážok, ktoré tento tender spochybňujú. „Vždy je lepšie, keď sa použije čo najviac súťažných metód a na účasť čo najviac uchádzačov treba čo najširšie zverejnenie. Ak je to len na webe ministerstva, je to iba navodzovanie domnienky, že sa do tendra prihlásia všetky firmy, ktoré tovar vedia ponúknuť,“ myslí si Nechala. Nepáči sa mu ani príliš podrobný opis predmetov, ktoré chcú kúpiť. „Keby bolo zadanie širšie, mohla by prísť ponuka na niečo podobné, ale s výhodnejšou cenou.“
Ministerstvo vnútra po otázkach SME odpovedalo, že záležitosť analyzovali a rozhodli sa prieskum trhu na reklamné predmety zrušiť. Špecifický spôsob nákupu vysvetľujú tým, že nemohli pre verejnosť zorganizovať centrálne deň polície a keďže nechceli sklamať verejnosť, tak sa v réžii krajských policajných riaditeľstiev rozhodli zorganizovať v septembri aspoň regionálne akcie. „Ak má dobrý úmysel vyvolávať pochybnosti, rozhodli sme sa výzvu zrušiť, výsledkom čoho bude, že verejnosť darčeky na regionálnych dňoch polície nedostane.“