BRATISLAVA – Vedia Slováci na dovolenke riadne odpočívať? Sú zahraničné cestovky lepšie ako naše? Je last minute pre nás najvýhodnejší? A dokážeme vôbec na dovolenke relaxovať? Odpovede nie sú vždy jednoznačné.
Slováci majú buď zlé skúsenosti, alebo nenechávajú nič na náhodu. Aspoň ak ide o nepredvídateľné skutočnosti. Veď až 80 % našincov podľa ich vlastných slov nikdy necestuje na dovolenku do zahraničia bez cestovného poistenia. To je výrazne nad európskym priemerom. Sme však menej striktní pri plánovaní dovolenkových výdavkov. Iba 43 % z nás na dovolenke prísne dodržiava rozpočet, ktorý si ešte doma naplánujeme. Necelé dve tretiny Slovákov presne finančne plánujú dovolenku, zvyšok je pri výdavkoch veľmi flexibilný. Pritom podľa prieskumu chce až 69 % minúť tento rok na dovolenku menej ako pred rokom. V kurze sú predovšetkým all inclusive zájazdy.
1. All inclusive a mám po starostiach
I keď cestovka v katalógu uvedie termín all inclusive, neznamená to, že nebudete potrebovať peniaze. Označenie sa používa hlavne pre stravovanie, keď pri plnej penzii dostanete aj ďalšie ľahké občerstvenie a niektoré vybrané nápoje. Je dobré sa o službe all inclusive informovať v cestovnej kancelárii. Je bežné, že letoviská výdaj stravy či nápojov all inclusive časovo obmedzia do vybraných nočných hodín.
Nadštandardné nápoje, ako napríklad čerstvé ovocné šťavy alebo kvalitná káva môžu byť za poplatok, podľa ceny hotela, ale i v kontexte so zvykmi krajiny. Vyšší rozsah all inclusive služieb je obsiahnutý v modifikáciách ako ultra all inclusive či gold all inclusive, ktoré ponúkajú i značkový alkohol, rozšírené wellness služby alebo nonstop občerstvenie a nápoje. Kľúčový je teda konkrétny popis rozsahu all inclusive programu v danom rezorte.
2. Kategorizácia ubytovania
Slováci, a nielen oni, sú presvedčení, že v destináciách, akými sú Egypt a Tunisko, je potrebné automaticky odrátať jednu hviezdičku z hodnotenia hotela. Nemusí to vždy byť pravda, pretože oficiálna trieda hotela je prideľovaná kompetentnými úradmi v každej krajine a legislatíva nie je medzinárodne porovnateľná. Na kvalitu ubytovania má dominantný vplyv prevádzkovateľ hotela. Znamená to, že i v Egypte nájdete mimoriadne kvalitné 3* až 5* hotely a predsudky nie sú na mieste. Naopak, sklamanie môžete zažiť v niektorých západoeurópskych krajinách, kde by ste očakávali pri vyššej cene za ubytovanie i vyšší štandard.
3. Zahraničné cestovky sú lepšie
Ten, kto raz bol na dovolenke s nemeckou či rakúskou CK, s inou už nepôjde. Aspoň tak sa to hovorí. Ale sú skutočne lepšie ako slovenské? Z porovnania 30 rôznych zájazdov vyplýva, že slovenské cestovné kancelárie majú minimálne rovnaký, vo väčšine prípadov však podrobnejší popis hotelov. Oficiálne hodnotenie hotelov bolo rovnaké. Cenovo sú na tom lepšie zájazdy s odletom z veľkých nemeckých letísk, keď priemerná cena zájazdu vychádza o 25 eur menej, čo však pri cenovej úrovni zájazdov od 550 a 800 eur nebol významný rozdiel. Ceny zájazdov z Viedne boli v priemere porovnateľné s Bratislavou. Vychádzajúc z faktu, že služby hotela sú rovnaké pre všetkých hostí a zahraničné cestovky nemajú pre svojich klientov inú reštauráciu, pláž ani ďalšie hotelové služby. Či ide teda skôr o mýtus ako o realitu, musí posúdiť každý sám. Zahraničné cestovky však častejšie ponúkajú letecké presuny v priebehu dňa a nie v noci či skorých ranných hodinách, čo môže byť v prípade cestovania s malými deťmi výhoda.
4. Cestovka nesie zodpovednosť za všetko
Aj keď by sme boli radi, keby počas našej dovolenky za všetko niekto zodpovedal, zákon zodpovednosť cestovných kancelárií presne určuje. Môžeme sa sťažovať na meškanie letu, keďže doprava je súčasťou ponúkaných služieb a zabezpečuje ju obchodný partner CK. Ale asi by sme neuspeli, keby sme sa sťažovali na medúzy, morské trávy alebo špinu v okolí hotela. Osobitným bodom je však pláž. Ak je hotelová, mala by byť až po vstup do mora udržiavaná. Iné je to s verejnou plážou, ktorú už spravuje miestna správa a cestovné kancelárie nemajú na jej činnosť dosah. Vo všeobecnosti teda platí, že reklamovať môžeme služby, za ktoré sme zaplatili. V ostatných prípadoch možno vedia v cestovke pomôcť, ale kompetencie majú obmedzené.
5. Najvýhodnejší je Last minute
V Európe využíva kúpu dovolenky na poslednú chvíľu 42 % opýtaných, na Slovensku je to o niečo viac, 52 %. Nečudo, veď zľavy na poslednú chvíľu často atakujú 50-percentnú hranicu z pôvodnej ceny. Nezabúdajte, že ide o posledné nedopredané miesta, o ktoré je pre nízku cenu veľký záujem a nedajú sa už rezervovať. Pri najobľúbenejších hoteloch a krajinách sa však s postupným dopredávaním zľava znižuje. Nakoniec za last minute môžete zaplatiť viac ako šťastlivci, ktorí si kúpili zájazd skôr alebo v akcii first moment. Najznámejšie a najkvalitnejšie hotely sú často vypredané ešte pre letom. Priemerná zľava zájazdov počas júla bola podľa portálu www.dovolenka.travel menej ako 18 %.
6. Slováci nedokážu relaxovať
Mnohí Slováci aj napriek tomu, že sú na dovolenke, nedokážu vypnúť z pracovného režimu. Potrebujú byť neustále v obraze, aby sa dokázali vyvarovať prípadných prekvapení po návrate do práce. Tablety a smartfóny sú bežnou a neodmysliteľnou súčasťou dovolenkárov. Dokážu síce pomôcť pri prejazde neprehľadnými spleťami uličiek neznámeho mesta, ale rovnako nabádajú aj na vybavovanie pracovných e-mailov. Ak máte počas dní oddychu tendenciu pracovať, môže to poukazovať na určité slabiny v organizácii firmy alebo v delegovaní pracovných povinností. Pred odchodom na dovolenku si preto dohodnite, ktorý kolega vás bude počas neprítomnosti zastupovať a prevezme aj zodpovednosť. Rozhodne sa snažte vyhýbať myšlienkam na vlastnú nenahraditeľnosť, zbytočne sa tým stresujete.