BRATISLAVA – Do tunela pod Bratislavským hradom by sa mali vrátiť električky do konca tohto roka. Dovtedy by mohla byť podľa hovorkyne Dopravného podniku Bratislava (DPB) Agáty Stanekovej hotová sanácia tak, aby ho pre trhliny v zime opäť nezatvorili. Električky cezeň pritom nepremávajú už od februára, opätovne ho plánovali sprístupniť v júni.
DPB si objednal prieskum georadarom a na problematických úsekoch sa urobilo 36 jadrových vrtov, ktoré mali určiť rozsah poškodenia. Najviac riziková je podľa Stanekovej tunelová obmurovka, ktorú poškodzuje prenikanie podzemnej vody. Vznikajú tak pozdĺžne a priečne trhliny a časť obmurovky odpadáva, čo môže prevádzku električiek ohroziť. "Podľa správy z prieskumu georadarom sa dá predpokladať, že k týmto prejavom bude dochádzať stále častejšie, ak sa nebudú poškodenia sanovať," dodáva.
Oprava tunela zatiaľ stála 670.000 eur. Cena je za posúdenie stavu, sanačné práce dvoch tunelových blokov, geofyzikálne merania a prieskumné jadrové vrty. "Na základe vypracovaného projektu odhadovaná cena sanácie 13 tunelových blokov predstavuje 1.065.000 eur," poznamenala Staneková s tým, že túto sumu bude musieť dopravca uhradiť z vlastných zdrojov.
Vďaka úsporným opatreniam minulého roka sa podľa jej slov vedeniu DPB podarilo vlani ušetriť desať miliónov eur s cieľom dosiahnuť tento rok vyrovnané hospodárenie. "Takéto nepredpokladateľné investície, ktoré podniku mesto neuhradí, môžu nulový hospodársky výsledok ohroziť," dodala.
Tunel vo februári zatvorili pre praskliny v ostení, ktoré v prudkých mrazoch spôsobila rozpínajúca sa zamrznutá voda. Električková doprava odvtedy premáva po obchádzkových trasách po nábreží. Keďže sa nové linkovanie osvedčilo, pôvodné električky sa na svoje trasy zrejme nevrátia.