BRATISLAVA - Doplnková daň pri registrácii nečaká len luxusné vozidlá. Ak máte auto s výkonom nad 80 kilowattov, teda strednú triedu, budete ju musieť zaplatiť. Ročne tak zasiahne asi sedemdesiattisíc vozidiel.
Registračná daň sa má vzťahovať tak na nové, ako aj ojazdené automobily dovezené zo zahraničia. Jej zavedenie ešte v tomto roku ale podľa predajcov výraznejšie zmeny na trhu nespôsobí. Najväčší záujem majú Slováci o vozidlá s výkonom motora do 77 kilowattov, tam poplatok za registráciu zostane na úrovni 33 eur. Sú to predovšetkým modely Škoda Octavia, aspoň podľa štatistík. Najčastejšie s motorom 1,6 TDI s výkonom 77 kilowattov.
Minister financií Peter Kažimír rétoriku nemení a stále uisťuje, že vyššie poplatky sa týkajú luxusu. Teda tých, ktorých 200 eurový poplatok od kúpy auta raz za 4-6 rokov neodradí.
„Pri nastavení výšky poplatkov sme vychádzali z princípu, že čím vyšší výkon auto má, tým vyšší poplatok by mal byť zaplatený pri prvej registrácii na Slovensku,“ uviedol hovorca ministerstva financií Radko Kuruc. Registračná daň sa podľa návrhu ministerstva financií bude pohybovať od 167 do 2 997 eur a štát by z nej mal získať viac ako 31 miliónov eur ročne.
Výška dane podľa Ministerstva financií | ||||||||
výkon motora | výška dane | |||||||
Stredná trieda | 80 kW - 110 kW | 167 - 397 € | ||||||
Vyššia stredná trieda | 110 kW - 165 kW | 477 - 1157 € | ||||||
Luxus | nad 165 kW | 1397 - 2997 € |
Registračná daň nie je v Európe žiadnou novinkou, tento poplatok na autá zaviedli už asi dve desiatky európskych štátov. Napríklad vysoká sadzba poplatku v susednom Maďarsku spôsobila, že Maďari si luxusné autá začali registrovať aj u nás. Minister Kažimír si ale nevie predstaviť, že by luxusné limuzíny pre pár eur jazdili na poľských evidenčných číslach.
Slovákom sa zahraničná registrácia neoplatí, pretože to rozhodne vyjde drahšie ako poplatok rádovo v stovkách eur. Napríklad v susednom Rakúsku je zavedená NoVA, čo je dodatočná daň na nové vozidlá až do výšky 16 % z ceny, podľa spotreby konkrétneho modelu. Odvádza sa síce len raz pri kúpe auta, no spoločne s tzv. emisnou daňou vozidlo riadne predraží. Ďalej sa ročne odvádza daň podľa výkonu motora. Pri 125 kilowattovom motore je to asi ročne do 700 €. Spomínaných dvesto eur na Slovensku je stále niekde inde. A v konečnom dôsledku pri firemných autách bude registračný poplatok odpočítateľnou položkou dane.
Väčší rozruch ako výška dane spôsobila informácia, že podnikatelia s dodávkami výnimku mať nebudú. Opatrenie by tak postihlo každého, kto bude na svoje podnikanie potrebovať takéto vozidlo. Pod 80 kilowattov dodávky motor nemajú.