BRATISLAVA - Cestovná kancelária Alex Tour, s.r.o. po 20 rokoch existencie vyhlásila krach. O klientov, ktorí sú momentálne v zahraničí, sa postará poisťovňa. Podľa poistnej zmluvy dopraví klientov domov a zaplatí im škodu v rámci poistnej sumy.
Nedávno zverejnila Slovenská informačná a marketingová spoločnosť (SIMS) zaujímavú správu, podľa ktorej každá piata cestovná kancelária predstavuje hrozbu pre klienta. Vo svojich analýzach uviedla, že 91 slovenských cestovných kancelárií má "na krku" exekútora a 26 úvery nad 100 tis. eur.
S týmito tvrdeniami nesúhlasí Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA). Podľa slov viceprezidenta Stanislava Macka členovia ich asociácie sú poistení proti úpadku. "Neviem si predstaviť, že by poisťovňa, ktorá má v portfóliu produkt poistenia zájazdu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie poistila subjekt, ktorý je v likvidácii či konkurze alebo má "na krku" exekútora," uviedol Macko.
Pripomína pritom, že záujemca o poistenie spravidla predkladá poisťovni hospodárske výsledky a poisťovňa podľa nich a podnikateľského plánu na budúcu sezónu rozhoduje o poistení. Výška poistného plnenia je daná poistnou sumou, z ktorej musia byt uspokojené nároky všetkých poškodených. Ak sú nároky poškodených vyššie ako poistná suma, sú ich nároky uspokojované pomerne. Poistná suma sa podľa zákona stanovuje ako minimálne 25 percent z plánovaných tržieb cestovnej kancelárie v predchádzajúcom roku. Za informáciu o výške obratu zodpovedá cestovná kancelária.
Spotrebitelia si môžu na internetovej stránke SACKA overiť, či poisťovňa, s ktorou idú na dovolenku, je poistená proti insolventnosti. "Každoročne uverejňujeme na našej webovej stránke zoznamy všetkých cestovných kancelárií, ktoré organizujú, ponúkajú a predávajú vlastné produkty a sú poistené. Sú medzi nimi samozrejme aj cestovné kancelárie, ktoré nie sú v súčasnosti našimi členmi," doplnil Macko. Upozorňuje však, že cestovné kancelárie môžu zo zákona taktiež len sprostredkovať predaj zájazdov. "Tu je podstatné, aby si záujemca overil, kto je organizátorom zájazdu, lebo ten je pre neho subjektom, ktorý musí byť poistený," dodal viceprezident SACKA. Ak sa predajca nedokáže alebo nechce preukázať platným certifikátom o poistení proti úpadku, choďte radšej zájazd kúpiť inam. Odborníci odporúčajú vyžiadať si od CK doklad o poistení spolu s informáciou ako postupovať v prípade poistnej udalosti.
V zmluve o poskytnutí zájazdu musí CK informovať okrem iného aj o rozsahu a podmienkach poistenia zájazdu, o rozsahu poistného plnenia, o podmienkach na plnenie nároku objednávateľa a o poistiteľovi. Je dobré si preveriť, či je v zmluve uvedená lehota na uplatnenie nárokov, lebo ak nie, potom platia všeobecné ustanovenia Občianskeho zákonníka, že tak treba urobiť bez zbytočného odkladu. Klienti skrachovanej CK majú nárok uplatniť si náhradu škody do šiestich mesiacov. Poisťovni musia predložiť zmluvu o obstaraní zájazdu a doklad o zaplatení.
Ako sa môže človek zachovať ak sa dostane do nepríjemnej situácie keď cestovka vyhlási krach? V každomprípade je dobré, čo najskôr skontaktovať poisťovňu, resp. jej asistenčnú službu. K tomu si ale ešte pred odcestovaním zistite u koho je organizátor zájazdu poistený. Ak sa vám nepodarí skontaktovať s poisťovňou, snažte sa zabezpečiť si ubytovanie primeranou formou tak, aby ste mohli následne poisťovni preukázať náklady, ktoré s náhradným ubytovaním súviseli. Poisťovňa tiež vráti peniaze za nerealizované zájazdy či za nezrealizovanú časť zájazdu. Ak si poistený zabezpečí dopravu na vlastné náklady, poisťovateľ uhradí tieto náklady iba do výšky, akú by musel vynaložiť za dopravu sám. V prípade ak ste na dovolenku ani neodcestovali, vám poisťovňa preplatí zálohu za zájazd.
Čo robiť v prípade krachu CK:
- kontaktujte delegáta, CK u ktorej ste zájazd kúpili, poisťovňu, asistenčnú službu alebo veľvyslanectvo
- overte si, čo vám poisťovňa preplatí a čo nie
- zistite si, ako je vyriešená vaša doprava zo zahraničia domov
- ešte pred odchodom si vyžiadajte potvrdenie o poistení CK v prípade insolventnosti spolu s informáciou ako postupovať v prípade poistnej udalosti