BRATISLAVA - Ministerstvo vnútra prepustilo zamestnanca zodpovedného za verejné obstarávanie áut nižšej triedy. Jeho súčasťou bol nákup vozidiel so zabudovanými radarmi. Dnes o tom informovala Ľubomíra Miklovičová z komunikačného odboru kancelárie ministra vnútra.
Nákup vozidiel Škoda Fabia s multaradarmi pozastavil bývalý minister vnútra Daniel Lipšic ešte v januári. Následne verejné obstarávanie začal preverovať Úrad kontroly a inšpekčnej služby. "Inšpekcia ministra vnútra zistila pri verejnom obstarávaní niekoľko nedostatkov, nie však porušenie zákona," uviedla Miklovičová. Závermi inšpekcie sa následne zaoberala Sekcia ekonomiky, výsledkom bolo prepustenie zodpovedného zamestnanca.
Lipšic pozastavil nákup áut po medializovaní informácie na portáli www.autoforum.cz, ktorá spochybňovala cenu i výbavu vozidiel. Portál sa pozastavil najmä nad výberom a cenou zabudovaných cestných radarov, pričom poukázal, že podmienky výberového konania mali byť šité pre firmu vyrábajúcu radary značky Multaradar CD. Podľa portálu jeden radar aj s montážou vychádza na 47 544 eur. Rezort vnútra sa vtedy ohradil voči "manipuláciám a klamstvám", ktoré vraj zverejnený článok obsahoval.
Verejné obstarávanie na autá nižšej triedy však nebolo zrušené. "Nešlo o verejné obstarávanie len na nákup radarov. Ministerstvo vnútra vyhlásilo verejné obstarávanie na nákup áut nižšej triedy, pričom podľa zmluvy existuje možnosť, že súčasťou vozidiel môžu byť aj zabudované radary," spresnila Miklovičová.
Ministerstvo vnútra vyhlásilo verejné obstarávanie na nákup áut nižšej triedy 17. júna 2011. Súčasťou verejného obstarávania bola elektronická aukcia, ktorá sa uskutočnila 19. septembra. "Vďaka elektronickej aukcii nám spoločnosť Škoda Auto ponúkla nižšiu cenu jedného vozidla o 1 400 eur, resp. 2 200 eur, teda v prípade Škody Fabia 1,2 je cena 9 066 eur s DPH a v prípade Škody Fabia 1,6 11 166 eur s DPH," poznamenal v januári dnes už bývalý rezortný hovorca Gábor Grendel. Konštatovanie, že "nákup musel byť ušitý na mieru pre zariadenie Multaradar“ označil za klamstvo.
V súťažných podmienkach na výber dodávateľa áut nižšej triedy nefiguroval zabudovaný radar a už vôbec nie s konkrétnymi parametrami, ktoré by spĺňal len jeden dodávateľ, dodal s tým, že ide o doplnkovú výbavu, ktorú sa rezort rozhodol zakúpiť pre niektoré autá dopravnej polície na boj proti cestným pirátom.
"Výber výrobcu zabudovaných radarových meračov je vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut," zdôraznil Grendel. Zariadenie Multaradar tiež podľa neho dokáže naraz namerať autá v troch jazdných pruhoch, na rozdiel od predchádzajúcich zabudovaných radarov je neviditeľné a je odolné voči tzv. anti-radarom.