BRATISLAVA – Niektorí deviataci, ktorí mali na vysvedčení štvorky, napísali monitor z matematiky na viac ako 90 percent. Vyskytli sa aj takí, ktorí zo slovenčiny mali 80 percent. „V takýchto prípadoch máme podozrenie zo spolupráce žiakov počas testovania,“ uviedla riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), ktorý testovanie zastrešuje, Romana Kanovská.
Školy, kde sa vyskytli takéto prípady, čaká podľa nej budúci rok prísnejšia kontrola, aby sa dalo porovnať a vyhodnotiť, čo bolo príčinou ich úspechu.
Medzi deviatakmi boli naopak aj jednotkári, ktorí dosiahli z testov iba 30 percent, veľa dvojkárov malo pod 50 percent. „Pýtame sa, je toto naozaj jednotkár?“ hovorí Kanovská. Pre konkrétne školy NÚCEM tento rok po prvý raz pripraví analýzu, ktorá ukáže vzťah medzi známkami, ktoré dostávajú ich žiaci, a výsledkami dosiahnutými v Testovaní 9.
Riaditeľka NÚCEM zhodnotila, že tento rok bola korelácia medzi vnútorným hodnotením a výsledkami z testov v porovnaní s minulými rokmi najvyššia. „Postupne sa zvyšuje, čo je veľmi pozitívne,“ zdôraznila Kanovská. Domnieva sa, že Testovanie 9 vedie učiteľov k tomu, aby známkovali objektívnejšie. „Aj pod vplyvom toho, že každý rok si učitelia robia spätnú väzbu a výsledky testov porovnávajú so svojím hodnotením, postupne sa tá objektívnosť zlepšuje,“ podčiarkla. Okrem toho testy sú po monitore každoročne zverejnené na internete a učitelia ich využívajú ako učebné pomôcky.
Výsledky Testovania 9 ukázali, že v matematike boli chlapci a dievčatá porovnateľné úspešní, aj keď lepšie známky z tohto predmetu majú dievčatá. "Je to spôsobené tým, že v testoch je oveľa viac logických úloh, v čom chlapci dobehnú dievčatá," zdôvodnila. Podľa Kanovskej to ukazuje, že pod známku sa podpisujú aj iné faktory ako len vedomosti a zručnosti. Napríklad aktivita, systematická práca či motivácia. Testy zo slovenčiny napísali výraznejšie lepšie deviatačky.
Tohtoroční deviataci napísali lepšie testy z matematiky ako zo slovenčiny. Priemerná úspešnosť testov z matematiky tento rok dosiahla 57,5 percenta. Slovenčinu deviataci napísali v priemere na 54,5 percenta. Z výsledkov Testovania 9 vyplynulo, že žiaci dokážu spoľahlivo interpretovať údaje v tabuľke a v diagrame. Najlepšie vyriešili úlohy z aritmetiky a algebry, v ktorých mohli využiť naučený algoritmus. Naopak, kameňom úrazu v matematických testoch bola geometria a kombinatorické myslenie. „Žiaci si mýlia obvod s obsahom a objem s povrchom,“ konštatuje správa NÚCEM.
V teste zo slovenčiny zvládli na priemernej úrovni nové typy úloh zamerané na čítanie s porozumením, na dobrej úrovni bolo aj vyhľadávanie informácií v súvislom aj nesúvislom texte. Väčší problém žiakom robilo spodobovanie spoluhlások, pravopis veľkých písmen, v literatúre nevedeli charakterizovať žánre. Monitor písalo 14. marca tohto roka 43.515 deviatakov, NÚCEM zverejnil výsledky minulý týždeň.