BRATISLAVA – Vzdušné sily majú za sebou najväčšiu skúšku svojich schopností v ére samostatného Slovenska. Hostili najväčšie medzinárodné letecké cvičenie MACE XIII, na ktorom sa podieľalo 720 domácich a 150 zahraničných príslušníkov vojenského letectva a protivzdušnej obrany z 12 členských štátov NATO. Za slovenskú stranu ho zabezpečovali príslušníci leteckej základne na Sliači, protilietadlovej raketovej brigády v Nitre a brigády velenia, riadenia a prieskumu vo Zvolene.
"Je to veľký prínos z hľadiska výcviku mojich ľudí, pretože sa precvičovali aj nové taktické postupy pri plnení úloh pre základne NATINADS (kolektívna ochrana vzdušného priestoru NATO),“ konštatoval veliteľ Zmiešaného krídla Sliač Vladimír Lisý. Piloti a ich podporné tímy na zemi cvičili postupy pri taktických operáciách, zameraných na prekonávanie prostriedkov protivzdušnej obrany za podmienok rádioelektronického rušenia.
Súčasťou cvičenia bolo aj precvičovanie vzdušných bojov stíhacími lietadlami ariadenie operácie zo známeho lietadla AWACS. Na cvičení lietali slovenské stíhačky MiG-29 a cvičné lietadlá L-39 Albatros, dánske stíhačky F-16, nórske DA-20 Falcon (Nórsko), nemecké Learjet 40, francúzske RAFALE aMirage2000D, ako aj turecké F-4.
Na cvičení si svoju činnosť pri radioelektronickom rušení zdokonalili aj operátori pozemných prostriedkov protivzdušnej obrany a navádzači stíhacích lietadiel na ciele. Stredisko riadenia auvedomovania trénovalo spoluprácu s lietadlom AWACS - lietajúcou základňou systému včasnej výstrahy a riadenia.
Slovenskí piloti na lietadlách MiG-29 viedli viacero vzdušných bojov s dánskymi kolegami na strojoch F-16, pri ktorých sa ukázalo, že lietadlá MiG-29 sú stále obávaným súperom v blízkom manévrovom boji. Ich podstatne lepší pomer ťahu motorov ku hmotnosti stroja im dal výraznú energetickú výhodu nad protivníkom. Lisý pripomína, že stíhačky MiG-29, francúzska Mirage 2000D alebo americká F-16 (na cvičení s ňou lietali Dáni) sú z hľadiska aerodymiky lietadlá jednej kategórie. „Otázka znie tak, kto v tom lietadle sedí a akú má elektronickú a celkovú výzbroj,“ konštatoval Lisý s tým, že napríklad rozdielna viditeľnosť radarov môže byť výhodou pre toho, kto vidí vďaka svojmu výkonnejšiemu radaru “nepriateľa“ skôr. Navonok slabší protivník však využitím nových taktických postupov alebo „finty“ môže premôcť aj silnejšieho nepriateľa.
Cvičením chceli Slováci preukázať aj opodstatnenosť využitia peňazí NATO, pomocou ktorých Sliačsku základňu v ostatných rokoch zmodernizovali. Robili novú vzletovú a pristávaciu dráhu, ako aj záchytné zariadenie pre núdzové zachytenie lietadla lanom ako na lietadlovej lodi, nové priestory pre pilotov, ako aj na servisovanie a opravu lietadiel. Tie počas cvičenia aj zahraniční účastníci využili. Teraz sa budujú palivové hospodárstvo.
Spokojnosť s cvičením vyjadrili aj vojaci našich spojencov – pilot francúzskej stíhačky Rafale na rozlúčku nemával rukou, ale v kokpite mu viala slovenská zástava. Podujatie malo aj ekonomický prínos pre región. Zahraniční účastníci si sami hradili ubytovanie, stravovanie, palivo a služby súvisiace s ich pobytom u nás. Vo voľnom čase stihli navštíviť kultúrne pamiatky a zariadenia, pričom viacerí Francúzi, Dáni, Nemci a Nóri, ale aj z posádky AWACS by sa k nám radi vrátili aj ako turisti.