BRATISLAVA – O najnáročnejšiu časť diaľnice D1, ktorej súčasťou je aj 7,5-km tunel Višňové, už môžu súťažiť stavebné firmy. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) poslala tento týždeň do Úradného vestníka EÚ a Vestníka verejného obstarávania ÚVO oznámenie o vyhlásení tendra na výstavbu 13,4-km úseku z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú Skalu.
Dnes o tom informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. "Oznamom vo vestníkoch sa oficiálne začala súťaž na úsek, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové," podotkol Krajčovič. Ten bude zároveň podľa jeho slov po dokončení najdlhším tunelom na Slovensku.
Stavebné firmy majú pritom čas na podanie žiadostí o súťažné podklady do 17. januára 2012. "Otváranie obálok s ponukami od uchádzačov na výstavbu úseku je naplánované na začiatok mája 2012," doplnil Krajčovič. Ak podľa jeho slov nedôjde k prieťahom vo verejnom obstarávaní, súťaž by sa mohla ukončiť v polovici budúceho roka. Samotná výstavba úseku si vyžiada čas päť a pol roka.
Predpokladané stavebné náklady na celý úsek aj s tunelom sú pritom podľa štátnej a rezortnej expertízy vo výške 896,5 milióna eur. Podľa ministerstva dopravy je to suma o vyše 250 miliónov eur nižšia, ako v prípade, ak sa by táto časť diaľnice stavala cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). Práve tak bola naplánovaná za predchádzajúcej vlády.
Rezort dopravy zároveň očakáva, že súťaž viacerých stavebných firiem prinesie nakoniec cenu ešte nižšiu, ako je odhadovaná v expertízach. "Úsek bude v počiatočnej fáze výstavby financovaný zo štátneho rozpočtu," dodal Krajčovič. V prevažnej miere má ísť o zdroje, ktoré rezort dopravy ušetril pri verejných obstarávaniach na ostatných úsekoch diaľnice D1.
"Je možné, že sa do financovania zapojí aj úver od Európskej investičnej banky. Od roku 2014 sa počíta tiež s využitím fondov EÚ na programové obdobie 2014 až 2020," vymenoval Krajčovič.