BRATISLAVA - Vozidlom taxislužby by mali po novom byť už aj autá s počtom sedadiel do 9 osôb, teda takzvané mikrobusy. Veľkí prevádzkovatelia týchto služieb by navyše mali mať povinnosť mať vo svojom vozovom parku aj vozidlo na prepravu cestujúcich, ktorých nemožno prepravovať v štandardnom vozidle taxislužby.
Vyplýva do z nového zákona o cestnej doprave, ktorý dnes poslanci Národnej rady SR posunuli 81 hlasmi do druhého čítania.
Ten navyše vo vzťahu k taxikárom stanovuje aj podmienky, za akých si môžu svoje vozidlo pre výkon tejto profesie zaregistrovať. Takéto auto napríklad musí mať najviac päť rokov odo dňa uvedenia do prevádzky, alebo najazdených najviac 100.000 km s benzínovým motorom či hybridným pohonom, alebo 150.000 km s naftovým motorom.
Návrh zákona tiež upravuje prepravu nebezpečných vecí. Primárne sa má riadiť európskou dohodou ADR, ktorá upravuje tento postup. Výnimku majú napríklad vozidlá ozbrojených síl, ktoré prepravujú výbušniny.
Táto úprava sa tiež podrobne venuje právam cestujúcich v autobusovej doprave či pokutám pre dopravcov. Tie môžu dosiahnuť v niektorých prípadoch až 50.000 eur v prípade, že v priebehu dvoch rokov dopravca už za priestupok nebol pokutovaný prvýkrát. Súčasne sa z nariadenia EÚ o právach cestujúcich v autobusovej doprave navrhuje prebrať niektoré ustanovenia o nárokoch cestujúcich voči dopravcovi.
Napríklad výška náhrady za smrť cestujúceho by tak nemala byť menšia ako 220.000 eur. V prípade straty alebo poškodenia batožiny pri dopravnej nehode bola táto suma stanovená na minimálne 1200 eur. Cestujúci, ktorý si kúpi miestenku, by navyše po novom nemusel byť pripravený na nástup už skôr. Právo na zakúpené miesto mu ostáva až do času naplánovaného odchodu autobusu.
Ako vyplýva zo sprievodného materiálu zákona, na Slovensku je v súčasnosti prevádzkovaných 1620 autobusových liniek pravidelnej dopravy. Z toho v diaľkovej doprave s trasou nad 250 km je 75 medzinárodných liniek a 38 vnútroštátnych liniek. Ostatné autobusové linky sú súčasťou prímestskej a mestskej dopravy. Týmito autobusovými linkami sa v roku 2010 prepravilo 697 miliónov cestujúcich, kým po železnici to bolo len 46,5 milióna cestujúcich.
Platný zákon o cestnej doprave bol doteraz novelizovaný 14-krát, pričom dôvodom týchto noviel bolo najmä zabezpečenie právnej nadväznosti na medzinárodné zmluvy a smernice. Dôvodom pre najnovšiu zmenu bolo okrem iného aj rozhodnutie EÚ nahradiť nepriamu reguláciu dopravného trhu cestnej dopravy priamou.
Ak poslanci návrh zákona z dielne rezortu dopravy definitívne schvália, platiť by mal začať už od 1. marca 2012.