ORECHOVÁ POTÔŇ – Dostali ste sa niekedy s autom do šmyku alebo vám vbehla do cesty divoká zver a vy ste nevedeli, čo robiť? Sychravé jesenné počasie a blížiaca sa zima sú príčinou mnohých havárií. My sme si preto v Centre bezpečnej jazdy Driving Academy v Orechovej Potôni vyskúšali, ako na šmyk správne reagovať.
Stresových situácií zažívajú šoféri na cestách nespočetné množstvo, no máloktorý v rýchlosti reaguje správne, čo môže jeho či iného účastníka havárie stáť život! Krízové situácie na cestách riešime zväčša dupnutím na brzdu, no ani tú až 70 % ľudí v prípade núdze nepoužíva správne. „Nevyvinie dostatočný tlak na brzdový pedál a až tretina šoférov nikdy nedosiahne aktiváciu ABS,“ uviedol inštruktor školy šmyku Michal Jarjabka.
Celodenný intenzívny tréning v nás vyvolával rešpekt. V bezradných situáciách nám bol však nápomocný inštruktor, ktorý nás počas cvičenia usmerňoval prostredníctvom vysielačky. Na vlastnom aute sme si prešli štyri samostatné tréningové moduly s rôznym povrchom, a tak sme dostali príležitosť otestovať auto v extrémnych podmienkach.
1. ODTRHOVÁ PLOŠINA
Lákadlom pre väčšinu vodičov bola jedna z najväčších otrhových plošín, ktoré sa vo svete vyrábajú. Dokáže totiž simulovať pretáčavý šmyk od malého vozidla cez hasičské auto až po veľkú súpravu ťahača s návesom so zaťažením 40 ton. Pocit, ktorý pri tom zažijete, je neopísateľný a len sa modlíte, aby ste sa do podobného šmyku nedostali aj v reáli.
Ako reagovať: V takomto prípade treba čo najrýchlejšie zošliapnúť spojku a volantom rýchlo otočiť do opačnej strany, ako vás ťahá zadná časť auta. Pri oneskorenej reakcii sa môže stať, že dostanete hodiny. V prvom momente šmyku auto na brzdenie nereaguje.
2. BRZDENIE NA ROVINE
Krízové brzdenie na rovine sa ukázalo ako prínosný tréning aj z toho dôvodu, že až 70 % ľudí v reálnej situácii nevie správne využiť brzdu a 33 % šoférov neaktivuje ABS. Počas tréningu sme si vyskúšali brzdenie na rôznych typoch vozovky s použitím ABS, ale aj po jeho vypnutí v rozličných rýchlostiach, čo brzdnú dráhu pochopiteľne zväčšilo. Po silnom šliapnutí na brzdu sa spustil systém ABS, čo spôsobilo vibrovanie celého auta.
Ako reagovať: Je dôležité naraz zošliapnuť spojku aj brzdu. Volant treba držať pevne a netreba sa zľaknúť intenzívneho vibrovania auta.
3. VYHÝBANIE SA PREKÁŽKAM Z KOPCA
Kombinácia viacerých krízových situácií ako pretáčavý, nedotáčavý šmyk v zákrute či krízové brzdenie na tomto stanovišti komplikujú aj prekážky, ktoré sú simulované bodovým vodným prúdom v smere jazdy ako aj v protismere. Vyskúšať si naraz niekoľko cestných situácií nám tak poskytlo možnosť zlepšovať si reflexy a zvoliť najlepšie riešenie, ako manévrovať s autom z kopca na mokrej vozovke.
Ako reagovať: Vďaka rýchlej reakcii a analýze situácie vie šofér ustáť krízový stav s čo najmenšími škodami.
4. ŠMYK V ZÁKRUTE
Nedotáčavý šmyk v zákrute počas nášho testovania spôsoboval, že auto sa na niekoľko sekúnd stalo neovládateľným a hýbanie volantom či zošľapnutie brzdy nepomohlo a situáciu skôr zhoršovalo. Predné kolesá sa na klzkom povrchu šmýkali dovtedy, kým sa opäť "nechytili na vozovku.
Ako reagovať: V prvom momente, keď sa predné kolesá dostanú do šmyku, netreba konať impulzívne, čo sa ľahšie hovorí, ako robí. Nepomáha ani brzdenie a netreba prudko hýbať volantom či dokonca ho vytáčať v smere jazdy. Dôležité je pustiť plyn a vyrovnať volant, no ďalej s ním nehýbať a čakať na to, kým sa pneumatiky opäť "chytia".