NITRA - Kvalita učebníc v základných školách (ZŠ) v mnohých prípadoch nedosahuje úroveň starších, tvrdia učitelia z viacerých ZŠ v Nitrianskom okrese. Sťažujú sa na nedostatok príkladov a cvičení, a naopak, veľké množstvo obrázkov, ktoré odpútavajú pozornosť žiakov.
"Autori niekedy akoby ani nevedeli, čo sa v ktorom ročníku preberá, pretože učivo na seba nenadväzuje. Konkrétne, v matematike sa deti učia sčítanie na eurách, napríklad 3,20 eura a 2,40 eura rovná sa 5,50 eura. Čiže, pracujú s desatinnými číslami, ktoré ale začnú preberať až v ďalšom ročníku," komentovala súčasné učebnice matematiky učiteľka Základnej školy na Čajkovského ulici v Nitre. Ďalší učitelia matematiky jej skúsenosti potvrdzujú:
"Pracujeme s pracovnými zošitmi vydavateľstva Taktik. Používame však staré učebnice Šedivého a kol., ktoré sa presúvajú z ročníka do ročníka. Učivo je v nich vysvetlené jasne, zrozumiteľne, prehľadne. V nových učebniciach je učivo poprehadzované na rôznych miestach. Žiaci ani rodičia nemajú šancu sa v tom zmätku orientovať."
Podľa učiteľky slovenského jazyka z Nových Sadov učebnice slovenčiny na druhom stupni nechýbajú, chýbajú k nim však zbierky úloh.
"Nové učebnice slovenského jazyka sú postavené rovnako ako učebnice cudzieho jazyka. Do popredia sa dostala komunikatívna časť, čo by nebolo zlé, keby k tomu bola aj zbierka úloh na precvičenie gramatických javov. Tých pár úloh z učebnice nestačí." Podľa ďalšieho slovenčinára je učebnica zameraná na čítanie textu s porozumením.
"To by však mala byť úloha literatúry, nie gramatiky. Gramatika chýba a pritom sa vyučuje len v základných školách."
K učebniciam literatúry sa mimoriadne kriticky vyjadrujú najmä starší učitelia. "Učím vyše 30 rokov a s čistým svedomím môžem povedať, že táto učebnica patrí k najslabším. Kedysi bola literatúra ucelená, brala sa po obdobiach. Čiže, situácia v danom období vo svete, na Slovensku, ako sa táto situácia premietla do literatúry, ako ju zobrazovali jednotliví autori tohto obdobia, skrátka všetko navzájom pekne súviselo. Dnes? Preberáme tematické celky od najstaršej literatúry po súčasnosť. Bez súvislostí, romantizmus, realizmus, piate cez deviate. A zaujímavý je aj sled učiva, napríklad v piatej triede - piesne, rozprávky, piesne, povesti a zasa piesne. Totálne rozbitý celok."
A učiteľka s dlhoročnou praxou pridáva ešte jeden postreh. "Čo nová učebnica, to nová poučka. Nechápem, čo zlé bolo na starých poučkách, pretože tie nové sú úplne to isté, len inými slovami. No ale keď je učebnica nová, bol by v tom čert, aby tá nevinná poučka zostala stará."