BRATISLAVA – Ukrajinský nákladný čln, ktorý ešte v utorok uviazlol na naplavenine v zdrži Hrušov na vodnom diele Gabčíkovo sa dnes ráno podarilo ukrajinským remorkérom uvoľniť a spolu s remorkérom Havana už aj odplávali.
Úspešné ukončenie vyslobodzovania lode potvrdil riaditeľ Štátnej plavebnej správy Miroslav Detvan aj Iryna Kurlyak z Ukrajinskej dunajskej plavby. „Akcia skončila približne o 7:30 a lode už aj odplávali,“ povedal Detvan. Podľa Kurlyak napokon čln „vytiahol“ z bahna ich remorkér Dnepropetrovsk, ktorý zavolali po predchádzajúcich pokusoch o vyslobodenie člna. Kým tento remorkér ťahal čln, ďalšie mu pomáhali „predúchať“ dno pri člne. „Okolo 6:30 už hlásil kapitán ukončenie prác,“ uviedla Kurlyak.
Ukrajinci sa v predchádzajúcich dňoch viackrát pokúšali svoj čln vyslobodiť pomocou remorkéra Havana, ktorý bol v pôvodnej zostave lodí pri uviaznutí plavidla, remorkéra Michail Popov a remorkéra Doneck. Situáciu však sťažovala skutočnosť, že nosná časť člna naloženého rudou sa viac zaborila do bahna a piesku, ktorý bol pod ním. V utorok, keď čln uviazol, bolo to len 20 centimetrov, v nedeľu to už bolo asi 50 centimetrov. V Dunaji je navyše v tomto období nízka hladina. Pri týchto podmienkach nie je uviaznutie plavidla výnimočné. Ešte v stredu im vodohospodári zdvihli hladinu vody o približne 18 centimetrov manipuláciou na Vodnom diele Gabčíkovo, čo však uviaznutej lodi z plytčiny nepomohlo. Medzinárodná lodná doprava však fungovala ďalej.
Loď uviazla v utorok popoludní na množstve naplaveného bahna. Stalo sa to v 37. plavebnom kilometri približne 300 metrov pod vodným stupňom Čunovo. Proti prúdu vtedy plávala zostava dvoch remorkérov Havana a Ľvov, ktoré tlačili tri nákladné člny. Podľa informácie od Kurlyak zostava ukrajinských lodí pri dávaní prednosti veľkej výletnej lodi mierne vybočila z plavebnej dráhy a jeden z člnov uviazol na naplavenine. „Bolo len otázkou času, kedy sa to stane,“ reagoval na situáciu minister životného prostredia József Nagy (Most-Híd). Dôvodom incidentu je aj nedostatočné vyčistenie ramien Dunaja. Za to je zodpovedný Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý hovorí o nedostatku financií. Pre zlepšenie plavebných podmienok je nutné koryto prehĺbiť a tým rozšíriť, čím sa plavebná dráha stane podľa envirorezortu bezpečnejšou. Remorkér Ľvov s dvoma člnmi odplával od zostavy hneď, neskôr aj Havana. Tá sa však na miesto vrátila a pomáhala pri uvoľňovacích prácach.