Ilustračné Foto
BRATISLAVA - Napriek ponukám hotelov trávi až 86 percent Slovákov jarné sviatky doma v kruhu rodiny, na veľkonočnú dovolenku na Slovensku sa ich chystá desatina a do zahraničia vycestujú necelé tri percentá obyvateľov Slovenska.
Vyplýva to z výsledkov marcového prieskumu spoločnosti Focus. „Tento sviatok má na Slovensku popri Vianociach významné miesto, mnohí ho vnímajú ako pevný bod, keď všetko ostatné ide bokom,“ vysvetľuje Radomír Masaryk, konzultant pre sociálnu psychológiu v tlačovej správe, ktorú poskytla spoločnosť Unilever. „Existuje však pravdepodobnosť, že v budúcnosti bude Veľká noc mimo domova skôr pravidlom ako výnimkou, najmä u obyvateľov väčších miest,” myslí si Masaryk.
Veľkonočné sviatky sú obľúbené najmä u ľudí nad päťdesiat rokov, ale pozitívne ich vnímajú aj mladšie generácie. Viac ako 40 percent dvadsiatnikov potvrdilo, že polievačku a šibačku majú radi a tešia sa na ne aj tento rok. Tradície sú najobľúbenejšie v Prešovskom kraji. Pozitívny vzťah k šibačke a polievačke vyjadrilo vyše 80 percent opýtaných z tohto regiónu. Naopak, na západnom Slovensku obyvatelia tradície skôr len tolerujú.
„Veľkonočné menu sa u väčšiny slovenských domácností za posledné roky nezmenilo, hoci takmer pätina z nás sa snaží pripravovať zdravšie verzie tradičných špecialít,“ približuje výsledky prieskumu Jana Venhartová zo spoločnosti Unilever. Zo sviatočných jedál boduje zemiakový šalát s majonézou. Ten bude dominantou veľkonočného stola v 63 percentách domácností, pričom najviac gazdiniek ho bude pripravovať v Banskobystrickom kraji.
Za veľkonočnú tradíciu môžeme u väčšiny slovenských domácností považovať aj veľké upratovanie. Platí pritom, že čím viac členov má domácnosť, tým viac sa musí všetko ligotať. Spomedzi ľudí, ktorí žijú sami, plánuje veľké upratovanie iba necelá polovica. „Ľudia, ktorí žijú sami, bývajú často orientovaní na iné životné ciele, než je rodina,“ ozrejmuje túto tendenciu R. Masaryk. „Ich životný štýl nemusí nevyhnutne zahŕňať tradičné sviatky, preto neprekvapuje, že voľný čas využijú na relax alebo športovanie. Veľa samostatne žijúcich mladých ľudí využíva sviatky na návštevu svojej rodiny. Preto by pre nich veľkonočné upratovanie nemalo veľký význam," dodáva R. Masaryk.
Prieskum realizovala agentúra Focus s podporou spoločnosti Unilever Slovensko na vzorke vyše 1 000 respondentov.
Veľkonočné sviatky sú obľúbené najmä u ľudí nad päťdesiat rokov, ale pozitívne ich vnímajú aj mladšie generácie. Viac ako 40 percent dvadsiatnikov potvrdilo, že polievačku a šibačku majú radi a tešia sa na ne aj tento rok. Tradície sú najobľúbenejšie v Prešovskom kraji. Pozitívny vzťah k šibačke a polievačke vyjadrilo vyše 80 percent opýtaných z tohto regiónu. Naopak, na západnom Slovensku obyvatelia tradície skôr len tolerujú.
„Veľkonočné menu sa u väčšiny slovenských domácností za posledné roky nezmenilo, hoci takmer pätina z nás sa snaží pripravovať zdravšie verzie tradičných špecialít,“ približuje výsledky prieskumu Jana Venhartová zo spoločnosti Unilever. Zo sviatočných jedál boduje zemiakový šalát s majonézou. Ten bude dominantou veľkonočného stola v 63 percentách domácností, pričom najviac gazdiniek ho bude pripravovať v Banskobystrickom kraji.
Za veľkonočnú tradíciu môžeme u väčšiny slovenských domácností považovať aj veľké upratovanie. Platí pritom, že čím viac členov má domácnosť, tým viac sa musí všetko ligotať. Spomedzi ľudí, ktorí žijú sami, plánuje veľké upratovanie iba necelá polovica. „Ľudia, ktorí žijú sami, bývajú často orientovaní na iné životné ciele, než je rodina,“ ozrejmuje túto tendenciu R. Masaryk. „Ich životný štýl nemusí nevyhnutne zahŕňať tradičné sviatky, preto neprekvapuje, že voľný čas využijú na relax alebo športovanie. Veľa samostatne žijúcich mladých ľudí využíva sviatky na návštevu svojej rodiny. Preto by pre nich veľkonočné upratovanie nemalo veľký význam," dodáva R. Masaryk.
Prieskum realizovala agentúra Focus s podporou spoločnosti Unilever Slovensko na vzorke vyše 1 000 respondentov.