Iveta Radičová (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA – Slovenská vláda nebude navrhovať oddialenie odchodu občanov do dôchodku.
Premiérka Iveta Radičová to vyhlásila na dnešnom Výbore NR SR pre európske záležitosti, na ktorom informovala poslancov o záveroch mimoriadneho rokovania Rady Európy a neformálneho zasadnutia eurozóny v Bruseli. Podľa jej slov zástupcovia našej vlády v Bruseli dosiahli zosúladenie dôchodkových systémov a demografie. „Spoločné tézy v zmysle spoločného určenia veku odchodu do dôchodku a podobne dnes už nie sú v pakte konkurencieschopnosti,“ konštatovala Radičová.
Znamená to, že pri rozhodovaní o dôchodkových systémoch zohrá úlohu reálna demografická štruktúra, teda pomer medzi vekom odchodu do dôchodku a strednou dĺžkou dožitia. Centrálne stanovený vek odchodu do dôchodku pre všetky krajiny EÚ už neprichádza do úvahy. „Doteraz platila taká norma, že medzi vekom odchodu do dôchodku a dožitím má byť minimálne 15 rokov. My to momentálne spĺňame pri veku 62,“ konštatovala Radičová. Ak by Slovensko v tejto situácii predĺžilo vek odchodu do penzie, toto kritérium by nespĺňalo. „Takže nemôžu nás tieto krajiny tlačiť do vyššieho veku odchodu do dôchodku,“ dodala Radičová.
Premiérka zdôraznila, že sa Slovensku v Bruseli podarilo presadiť zásadné aspekty v doplňujúcej časti paktu konkurencieschopnosti. Okrem aspektov dôchodkovej politiky sú to aj priame dane, ktoré majú byť výlučne v pôsobnosti národných štátov. Najväčšia diskusia na neformálnom zasadnutí eurozóny sa týkala Írska, ktoré žiadalo znížiť úroky na pôžičku krajiny z Európskeho fondu finančnej stability (EFFS). Krajiny EÚ však Írom nevyhoveli. Úspešné však bolo Grécko so svojou požiadavkou predĺžiť splatnosť svojej pôžičky na 7,5 roka a znížiť jej úrok o jedno percento.
Predsedníčka vlády Radičová tiež v Bruseli dohodla, aby mohlo Slovensko na dostavbu diaľnice D1 využiť dodatočné zdroje aj z tých operačných programov, ktoré sa jej nepodarí v stanovenom období vyčerpať. Radičová sa s Barrosom dohodla na troch zásadách v súvislosti s dostavbou diaľnice D1. Prvou je urýchlenie čerpania európskych peňazí na aktuálne zazmluvnené projekty, ktoré bolo doposiaľ veľmi nízke a pohybovalo sa len na úrovni 17 percent. Druhou je realokácia zdrojov z operačného programu Doprava s výnimkou železníc. A napokon tretia a doteraz najspornejšia zásada spočíva v možnosti presunu prostriedkov na dostavbu diaľnic z iných operačných programov, ktoré sa nepodarí vyčerpať.
Minister dopravy Ján Figeľ má Bruselu 27. marca predstaviť projekty, ktoré chce Slovensko financovať z operačného programu Doprava. V apríli by sme mali únii predložiť aj tie, na ktoré peniaze z OP Doprava nestačia.
Znamená to, že pri rozhodovaní o dôchodkových systémoch zohrá úlohu reálna demografická štruktúra, teda pomer medzi vekom odchodu do dôchodku a strednou dĺžkou dožitia. Centrálne stanovený vek odchodu do dôchodku pre všetky krajiny EÚ už neprichádza do úvahy. „Doteraz platila taká norma, že medzi vekom odchodu do dôchodku a dožitím má byť minimálne 15 rokov. My to momentálne spĺňame pri veku 62,“ konštatovala Radičová. Ak by Slovensko v tejto situácii predĺžilo vek odchodu do penzie, toto kritérium by nespĺňalo. „Takže nemôžu nás tieto krajiny tlačiť do vyššieho veku odchodu do dôchodku,“ dodala Radičová.
Premiérka zdôraznila, že sa Slovensku v Bruseli podarilo presadiť zásadné aspekty v doplňujúcej časti paktu konkurencieschopnosti. Okrem aspektov dôchodkovej politiky sú to aj priame dane, ktoré majú byť výlučne v pôsobnosti národných štátov. Najväčšia diskusia na neformálnom zasadnutí eurozóny sa týkala Írska, ktoré žiadalo znížiť úroky na pôžičku krajiny z Európskeho fondu finančnej stability (EFFS). Krajiny EÚ však Írom nevyhoveli. Úspešné však bolo Grécko so svojou požiadavkou predĺžiť splatnosť svojej pôžičky na 7,5 roka a znížiť jej úrok o jedno percento.
Predsedníčka vlády Radičová tiež v Bruseli dohodla, aby mohlo Slovensko na dostavbu diaľnice D1 využiť dodatočné zdroje aj z tých operačných programov, ktoré sa jej nepodarí v stanovenom období vyčerpať. Radičová sa s Barrosom dohodla na troch zásadách v súvislosti s dostavbou diaľnice D1. Prvou je urýchlenie čerpania európskych peňazí na aktuálne zazmluvnené projekty, ktoré bolo doposiaľ veľmi nízke a pohybovalo sa len na úrovni 17 percent. Druhou je realokácia zdrojov z operačného programu Doprava s výnimkou železníc. A napokon tretia a doteraz najspornejšia zásada spočíva v možnosti presunu prostriedkov na dostavbu diaľnic z iných operačných programov, ktoré sa nepodarí vyčerpať.
Minister dopravy Ján Figeľ má Bruselu 27. marca predstaviť projekty, ktoré chce Slovensko financovať z operačného programu Doprava. V apríli by sme mali únii predložiť aj tie, na ktoré peniaze z OP Doprava nestačia.