Marco Gerbi
BRATISLAVA - Marco Gerbi má k „veľkému“ umeniu veľmi blízko, pochádza z Florencie. Jednak je to bezprostredné vnímanie nielen kultúry a umenia kolísky renesancie a mesta preslávených múzeí a galérií, ale mal možnosť konkrétne prežiť blízko centra európskeho pop-artu, ktorý ovplyvnil jeho nastávajúcu tvorbu.
Marco Gerbi úplne pochopiteľne reaguje svojím spôsobom i na vývoj v európskom umení tohto smeru, samozrejme v neskoršom období. Gerbi je vyhranený, impulzívny typ s bohatou invenciou, so zmyslom pre rad nových nevyužitých oblastí výtvarného výrazu a s podivuhodnou schopnosťou inšpirovať sa i najbanálnejšou skutočnosťou, ktorá v jeho ateliéri prechádza zázračnou metamorfózou. Marco Gerbi sa niekedy zdá byť akýmsi „smutným“ hľadačom hranice medzi slovným a výtvarným umeleckým tvorivým stvárnením. Môžeme sa zadívať a začítať zároveň, vytvára vizuálnu poéziu, ktorej korene siahajú až k dadaistickým hrám.
S chuťou využíva kolážové postupy, kedy do obrazovej plochy vlepuje buď novinové alebo iné tlačoviny či grafické materiály. Je treba povedať, že Gerbi používa dekoláž v čistote, to znamená, že zásahmi dotvára farebné dopovedanie alebo dotvára kolážovými zásahmi niekedy ešte komentované fragmentmi písma. Farbu často nanáša striekaním cez šablónu alebo domaľovávaním cez šablónu.
Obrazovú plochu polepuje fotografiami, ktoré dotvára štrukturálnou gestickou maľbou. Toto všetko autor vytvára neluzívne so zámerom čo najviac prepojiť dej obrazu s každodennou realitou života. Výhodou jeho výpovede je, že diváka zapája do komunikácie s obrazom a tak môže divák „vojsť“ do vnútra vyjadrenia autora a naopak, môže si nájsť v obraze niečo, čo mu je známe zo svojho života.
V Gerbiho kolážach badať nápadný erotický prízvuk, ktorý miestami vyznieva odvážne, avšak keďže dominujú v nich miestami staršie výstrižky, zapojením do obrazových zákonitostí a v konfrontácii s dneškom dostali nádych zvláštnej ironičnosti.
Na výstavách v Prahe (2009), v Galante (2010) a v Krakove (2010) ma zaujala čistota maliarskeho a kolážového prejavu, zaujala ma i logika smerovania od tradičnej kompozície, nápaditých variácií reálneho motívu cez stále výraznejšie štruktúry vo vzájomne sa prelínaných vizuálnych prácach až k netradičnej metóde aktívnej maľby.
Výstavu Marco Gerbi si môžete pozrieť od 9.12.2010 do 13.2.2011 v Považskej galérii umenia v Žiline na ulici M. R. Štefánika č.2.
S chuťou využíva kolážové postupy, kedy do obrazovej plochy vlepuje buď novinové alebo iné tlačoviny či grafické materiály. Je treba povedať, že Gerbi používa dekoláž v čistote, to znamená, že zásahmi dotvára farebné dopovedanie alebo dotvára kolážovými zásahmi niekedy ešte komentované fragmentmi písma. Farbu často nanáša striekaním cez šablónu alebo domaľovávaním cez šablónu.
Obrazovú plochu polepuje fotografiami, ktoré dotvára štrukturálnou gestickou maľbou. Toto všetko autor vytvára neluzívne so zámerom čo najviac prepojiť dej obrazu s každodennou realitou života. Výhodou jeho výpovede je, že diváka zapája do komunikácie s obrazom a tak môže divák „vojsť“ do vnútra vyjadrenia autora a naopak, môže si nájsť v obraze niečo, čo mu je známe zo svojho života.
V Gerbiho kolážach badať nápadný erotický prízvuk, ktorý miestami vyznieva odvážne, avšak keďže dominujú v nich miestami staršie výstrižky, zapojením do obrazových zákonitostí a v konfrontácii s dneškom dostali nádych zvláštnej ironičnosti.
Na výstavách v Prahe (2009), v Galante (2010) a v Krakove (2010) ma zaujala čistota maliarskeho a kolážového prejavu, zaujala ma i logika smerovania od tradičnej kompozície, nápaditých variácií reálneho motívu cez stále výraznejšie štruktúry vo vzájomne sa prelínaných vizuálnych prácach až k netradičnej metóde aktívnej maľby.
Výstavu Marco Gerbi si môžete pozrieť od 9.12.2010 do 13.2.2011 v Považskej galérii umenia v Žiline na ulici M. R. Štefánika č.2.