Po výkyvoch ako na hojdačke, keď jeden rok firmy hľadali schopných ľudí a rok na to mali kvôli kríze ľudí nadbytok, prišiel čas na nové vízie. Pohľad na ľudské zdroje a ich manažovanie sa totiž radikálne mení.
Ako povedala na konferencii New Vision in HR 2010 Traci Fenton, CEO spoločnosti WorldBlue z USA: „Zamestnanci nie sú výrobný prostriedok, ale ľudské bytosti. Dovoľte ľuďom uvoľniť ich potenciál a oni sa odvďačia angažovaním, zvýšenou produktivitou a inováciami.“
Dôležitá je demokracia na pracovisku, podpora a vzájomná dôvera. Spoločnosti, ktoré zaviedli demokraciu a slobodu, dosahujú oveľa lepšie ekonomické výsledky ako firmy, kde vládne diktatúra, symboly moci, militaristické modely a strach. Najmä mladí ľudia (generácia Y) majú iné postoje k životu a práci, sami chcú profesijne rásť a rozhodovať o svojej budúcnosti. Tam, kde majú podmienky vlastného rozvoja a cítia podporu firmy, sú motivovaní a dokážu vytvárať významné hodnoty. Práve vyváženosť pracovného a osobného života rezonovala v i v ďalších odborných prednáškach.
„Počúvajte svojich ľudí a hovorte s nimi o tom, čo od nich očakávate. Stojí to za to,“ upozornila Gillian Jones, riaditeľka Emerge Development Consultanci z Veľkej Británie. Ľudia majú spoluvytvárať kultúru podniku, kultúru „mojej firmy“, zapájať sa aktívne osobne i cez diskusné fóra a sociálne siete.
Podobne musí firma pozerať i na tréningové programy: cez zapojenie, vtiahnutie ľudí do deja, apelovanie na emócie a využitie moderných technológií, ktoré i tak používajú. Napríklad až 87% vo Veľkej Británii využíva koučing a mentoring. Ideálne, ak zamestnanec nedostáva hotové riešenia, ale hodnotí sám seba a navrhuje si sám rozvojové programy. V našich podmienkach sa ľudia na všetkých úrovniach učia byť slobodní a zodpovední. No ak ich práca a sebarozvoj baví, baví to i zákazníkov a klientov, ktorí investujú do firmy peniaze.