BRATISLAVA - Výber elektronického mýta na cestách prvej triedy sa dnes podarilo po zhruba jeden a pol mesačnej prestávke naštartovať bez väčších problémov. Tvrdí to prevádzkovateľ systému spoločnosť SkyToll a združenie dopravcov Česmad.
"O polnoci tak, ako vstúpila do platnosti vyhláška, tak sa spustilo aj spoplatňovanie ciest prvej triedy. Bez problémov," povedala mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká.
Dopravcovia vyčítali mýtu údajnú nepripravenosť systému, výšku pokút či dĺžku spoplatnenej cestnej siete. Prekážali im aj neprehľadné a zložité faktúry za prejazdenú vzdialenosť. Podľa Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia sa problémy s mýtom podarilo odstrániť. "Zatiaľ mám informácie (...), že to funguje," poznamenal generálny tajomník Česmad-u Pavol Reich.
Zatiaľ neregistrovaná Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá proti vyberaniu poplatkov viackrát protestovala, má naďalej opačný názor. Podľa jej zástupcu Jaroslava Polačeka má mýtny systém naďalej množstvo nedostatkov. "Sú obrovské problémy. Máme dôkazy, že to nefunguje," tvrdil Polaček.
Mýtne faktúry podľa Polačeka naďalej nie sú dostatočne prehľadné. SkyToll síce na nich už uvádza názvy úsekov, chýbajú však vraj údaje o ich vzdialenosti a príslušnej sadzbe mýta. "To v poriadku nie je," myslí si. Problémy sú údajne aj na viacerých čerpacích staniciach, kde chýbajú palubné jednotky. Nimi musia byť od začiatku roka vybavené všetky vozidlá nad 3,5 tony pri prejazde spoplatnenými cestami.
Štart elektornického mýta pre nákladné autá a autobusy na Slovensku sa nezaobišiel bez protestov. Vláda reagovala okrem iného znížením spotrebnej dane z nafty, zmiernila tiež pokuty za nesprávne nastavenie palubnej jednotky. Došlo aj k skráteniu vymedzených úsekov, za ktoré sa platí mýto, a zrušila sa povinnosť úhrady za úsek, ktorý autá neprejdú celý. Mýto sa vyberá za jazdu po zhruba 2000 kilometroch ciest, z toho približne tri štvrtiny sú cesty prvej triedy. Tie na rozdiel od diaľnic a rýchlostných ciest majú len jeden jazdný pruh v každom smere.