BRATISLAVA - Prehadzovali si horúci zemiak medzi sebou dovtedy, kým sa nestala tragédia. Aj nečinnosť úradov sa podpísala pod smrť cyklistu, ktorého v bratislavskom Novom Meste zrazilo nákladné auto. Aby všetko bolo inak, stačila jediná vec - zalátať jamu na ceste. Ale to by sme nemohli žiť na Slovensku.
V pondelok ráno v Bratislave úplne zbytočne vyhasol ľudský život. Na križovatke ulíc Jaskov rad a Podkolibská sa cyklista zrazil s nákladným motorovým vozidlom. Na mieste bol mŕtvy. K tejto tragédii paradoxne došlo hneď v prvý deň kampane Do práce na bicykli. Aká smutná irónia.
Občania upozorňovali, úrady ignorovali
Svoj podiel viny na nešťastí mohol mať aj obrovský výtlk, ktorý sa nachádzal na danom úseku cesty. Obyvatelia naňho úrady upozorňovali mesiace. Že ohrozuje bezpečnosť premávky, že sa kvôli nemu niekto raz zabije. Dokonca písali aj na stránku Odkazprestarostu.sk, kde občania nahlasujú problémy vo svojom okolí a samospráva na základe toho potom koná.
Výtlk tu nahlásil jeden užívateľ ešte koncom januára. Hneď nato sa začala debata medzi mestskou časťou Nové Mesto a bratislavským magistrátom o tom, komu vlastne daná komunikácia patrí a kto je teda zodpovedný za jej opravu. A keďže sa nevedeli dohodnúť, oprava jamy sa nikdy neudiala. Chopili sa jej až dobrovoľníci zo Zelenej hliadky, ktorí sa už nedokázali pozerať na nečinnosť úradov a výtlk sami "zalepili" asfaltom. Je však neprijateľné, aby prácu úradov vykonávali sami občania, na vlastné náklady a vo svojom voľnom čase. Čo na to magistrát?
Nesrovnal vyzýva bratislavských poslancov
Podľa hovorkyne Ivany Skokanovej je súčasný stav dôsledkom dlhodobého neriešenia problému. V tejto súvislosti sme obdržali aj stanovisko primátor Iva Nesrovnala, ktoré je nasledovné: "V pondelok sa stala tragédia. V prvom rade chcem vyjadriť úprimnú sústrasť rodine cyklistu a jeho blízkym. Zároveň je dôležité povedať, že miest, na ktorých hrozí cyklistom nebezpečenstvo, je v Bratislave veľké množstvo. Je to dedičstvo zanedbaných opráv. Od môjho nástupu do funkcie robím všetko pre to, aby boli podmienky pre chodcov, cyklistov i vodičov v meste čo najlepšie. Na rozvoji cyklodopravy spolupracujeme s občianskymi združeniami. Chcem vyzvať všetkých, ktorí pre to môžu niečo urobiť, napríklad bratislavskí poslanci v NR SR, aby mestu pomohli, napríklad lepšími podmienkami pre Bratislavu v legislatíve a v štátnom rozpočte."
Na nečinnosť a ľahostajnosť úradov si Bratislavčaniia za tie roky už zvykli. Na zbytočne vyhasnuté životy na cestách v dôsledku ich ignorancie sa ale zvyknúť nedá. Všetko komplikuje aj fakt, že starostlivosť o verejné priestory v Bratislave je rozdelená medzi 17 mestských častí. Častokrát sa stáva, že časť ulice/cesty/chodníka patrí pod správu mesta a časť pod správu mestskej časti. Dokým nebude úplne jasné, čo komu patrí a kto sa o čo má starať a spravovať, k zmene nepríde. A na základe dlhoročných skúseností si dovolíme tvrdiť, že k nej tak skoro nepríde.