KOŠICE – Priemysel a zamestnávatelia z rôznych odvetví signalizujú nedostatočnú pripravenosť absolventov škôl. Vyhlásil to dnes po návšteve Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej na Komenského ulici v Košiciach minister školstva, vedy, výskumu a športu Peter Pellegrini (Smer-SD). Upozornil zároveň, že v tejto škole našiel ukážkový príklad toho, ako sa to dá robiť.
"Som rád, že tu v spolupráci so spoločnosťou T-systems funguje trojročné pomaturitné vzdelávanie, kde sa kombinujú praktické skúsenosti s teoretickou výučbou, ale presne podľa toho, čo reálne potrebuje IT priemysel," povedal minister.
Vyjadril tiež presvedčenie, že od septembra budúceho roka už bude v platnosti zákon, ktorý by vytváral rámec pre kombinácie vyučovania, ktoré sú dnes skôr v experimentálnej polohe. "Pokiaľ nedôjde k tomu, že školy upravia svoje učebné plány a jednotlivé odbory presne podľa požiadaviek trhu práce, tak budú pripravovať absolventov, ktorí budú nepoužiteľní," zdôraznil Pellegrini. Pripomenul, že ministerstvo môže vytvoriť legislatívny rámec, ale bez toho, aby sa školy dohodli s firmami a upravili vyučovací proces, to nepôjde.
"Je to kombinácia zmeny myslenia, iniciatívneho správania sa riaditeľov škôl a firiem a do toho zapasovaný dobrý legislatívny rámec, v rámci ktorého sa toto môže diať," doplnil šéf rezortu školstva. Vyhlásil, že ministerstvo zjednoduší systém tak, aby sa odbúrali dlhé schvaľovacie lehoty a nebude napríklad nútiť ľudí z praxe, ktorí môžu svoje skúsenosti odovzdať študentom, aby si dopĺňali pedagogické vzdelanie.
"Škola však nemôže byť predmetom biznisu a naháňania sa za žiakom. Musia existovať len tie školy, ktoré vychovávajú žiakov v odboroch, ktoré trh práce potrebuje," doplnil Pellegrini s tým, že dôležitou súčasťou toho musí byť aj osveta, aby si ľudia opäť začali vážiť odborné vzdelanie. Ocenil by tiež postupné znižovanie počtu vysokých škôl. "Dnes ich je na Slovensku 37, ale postupne by malo dôjsť k zníženiu záujmu navštevovať nekvalitné školy a ešte za to aj platiť. Zamestnávateľ sa dnes nezaujíma len o diplom, ale aj o to, z akej školy ten diplom je," dodal.
Minister tiež oznámil, že pripravuje stretnutie s dekanmi pedagogických fakúlt, aby s nimi hovoril o tom, ako zlepšiť prípravu študentov, aby mali väčšiu prípravu v praxi. "Budúci učiteľ dnes počas štúdia neabsolvuje dostatočný počet praktických hodín," poznamenal Pellegrini.