BRATISLAVA - Slovenský spisovateľ a básnik Pavol Országh Hviezdoslav by sa pravdepodobne v hrobe obracal, keby recitácia istého školáka, ktorá sa objavila na internete, bola realitou. Počúvať totiž v rámci prednesu slová Rytmusovej piesne, ktorá sa do povedomia dostala najmä svojimi vulgarizmami, je riadnou ranou pre našu literárnu tvorbu. Našťastie tentokrát je to iba súčasť reklamy, na ktorú však viacerí naleteli.
Chtiac-nechtiac poznajú text piesne od Patrika Vrbovského alias Rytmusa už snáď aj malé deti, čo sa prejavilo aj pri prednese počas trošku divnej variácie Hviezdoslavovho Kubína s názvom Vrbovského Píščany. Zo žiakových pier totiž miesto ľubozvučnej slovenskej poézie plynú vo videu známe slová: "Čo ti je*e, čo ti je*e, na gebuľu ti to je*e..."
Za zvyčajných okolností by porota malého rebelanta rýchlo umlčala a jeho rodičia by sa od hanby asi prepadli pod čiernu zem, ale reklama ponúka iný pohľad na situáciu. Hranice chápania toho, čo je ešte vhodné a čo už nie, sa môžu posunúť tak ďaleko, že aj prítomní umelci len uznanlivo pokyvujú hlavou a dojatej matke sa po tvári kotúľajú slzy.
Školákov výkon je ocenený nielen potleskom, ale aj diplomom, ktorý chlapec hodí o zem a nezabudne pri tom prehodiť ďalšiu nadávku. Internetový obchod s knihami sa takýmto neortodoxným spôsobom snažil upozorniť na to, že niektoré fenomény sú v našej spoločnosti nežiadúce a treba sa ich vyvarovať, hoci niektorí si jeho úmysel zle vyložili.
Slogan "Odovzdajme deťom lepšiu slovnú zásobu. Viac kníh, viac rozumu," je však už jednoznačný. Či takáto kampaň predajcovi pomohla, uvidí na svojich najbližších obratoch. A či výstraha zabrala aj na nás ostatných, ukáže zase iba čas.